Nově postavený obchvat u obce Jamné na Jihlavsku nefunguje ještě ani měsíc a už se bude uzavírat. Důvodem jsou nutné opravy po přívalových deštích, kdy voda na některých místech zcela podemlela krajnici a poničila žlaby vedle silnice.

Tamní obyvatelé čekali na stavbu dvacet let, díky ní z obce zmizela veškerá tranzitní doprava. Ta se teď do Jamného znovu vrátí. „Vinit můžeme opravdu jenom počasí, při nedávných deštích zde spadlo přibližně 25 milimetrů vody za čtvrt hodiny, a to už je opravdu dost," uvedl Jiří Pejcha (nestraník), starosta Jamného. Dodal, že v okolních polích je vysazená kukuřice a brambory, které nejsou schopny srážky zadržet. K pochybení ze strany projektantů nebo stavbařů prý tedy rozhodně nedošlo.

Podobného názoru je také Libor Joukl (ČSSD), náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy. I ten vyloučil chybu dodavatele. „Za poničení silnice mohou jednak plodiny, které jsou v její těsné blízkosti vysázeny, ale také tráva, která ještě dostatečně nezakořenila, a nemohla tak vzdorovat náporům vody," vyjádřil se k problému Joukl.

Podle Pejchy je začátek oprav naplánovaný na 21. července a potrvá zhruba deset dní. Vznikají spekulace, kdo je zaplatí. Mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková uvedla, že úhradu vzniklých škod budou projednávat s investorem, tedy Krajem Vysočina. „Stavbu jsme ještě nepřevzali, Kraj Vysočina se tudíž na financování oprav podílet rozhodně nebude. Všechny náklady zaplatí dodavatel, tedy společnost Eurovia," rezolutně odmítl jakýkoli podíl na placení oprav Joukl.

Obchvat se nepotýká s problémy poprvé. O dva týdny se pozdrželo slavnostní otevření silnice, a opět bylo na vině počasí. Voda při přívalových deštích tehdy odnesla přichystané krajnice, žlaby i tvárnice.

Se stavbou za více než sto padesát milionů korun se začalo minulý rok v květnu. Evropská unie přislíbila více než sto milionů, zbytek dofinancuje investor projektu, Kraj Vysočina.

Téměř dvoukilometrový obchvat obyvatelům Jamného výrazně ulevil od husté dopravy, která tudy dříve proudila na trase mezi Jihlavou a Žďárem nad Sázavou. Situaci komplikovaly kamiony, které při uzavírkách na D1 jezdí právě touto obcí. Silnice se měla původně stavět i kolem sousedního Rytířska. Ze stavby ale nakonec sešlo, protože kraj nezískal všechny potřebné pozemky. Jejich majiteli vadilo kácení lesa a narušení ekosystému.

MARKÉTA JELÍNKOVÁ