Cyklostezka za desítky milionů ani roky po otevření není kompletní, přibyslavický úsek komplikují spory s majiteli pozemků.

Cyklostezka spojující Jihlavu, Třebíč a rakouský Raabs se začala stavět v roce 2009 a slavnostně otevřena byla o rok později. Plynulé projížďce však ještě dnes brání několik nedodělaných úseků. Po cestě z Jihlavy jde o cestu z Bransouz směrem na Chlum, a především o zhruba kilometrový úsek od mostu u Kratochvílova mlýna k Přibyslavicím. „Máme problémy s majiteli Dvořákova mlýna a přilehlých pozemků. Ti totiž nechtějí cestu přes jejich pozemky zprůjezdnit, momentálně napadli i územní plán, který s cyklostezkou počítal," popsal komplikace starosta Přibyslavic Roman Vrbka.

Pozemky mezi moderní lávkou pro cyklisty a mlýnem na kraji Přibyslavic přitom patří třem vlastníkům. Dva z nich se stavbou cyklostezky souhlasili. „Proto také mohl vyrůst most, který na jeden z pozemků zasahuje," vysvětlil Vrbka. Z mostu vede ještě asi dvacet metrů dlouhá šotolinová cesta, dál pokračuje pouze vyšlapaná cestička přes louku. „Se zpevněním souhlasil i druhý vlastník, ale protože sousedí s pozemky majitelů Dvořákova mlýna, kteří s vybudováním cyklostezky nesouhlasí, nic dělat nemůžeme," podotkl Vrbka.

Aktuální vyjádření majitelů mlýna se Deníku sehnat nepodařilo. „S cyklostezkou nesouhlasíme. Má vést středem našeho pozemku, navíc ve svahu, což je nemyslitelné," řekla však už při plánování celé stezky a budování lávky dcera majitele mlýna Hana Franková.

Přece jenom se však zdá, že by majitelé mlýna a pozemků mohli s Dobrovolným svazkem obcí spojených s cyklostezkou najít společnou řeč. „Původní varianta stezky neprojde, ale v tuto chvíli se zdá, že bychom se mohli domluvit na její současné podobě," míní přibyslavický starosta.

Původní plán totiž počítal s tím, že se celá cyklostezka bude co nejdůsledněji držet řeky. V Přibyslavicích měla procházet po cestě nad Dvořákovým mlýnem a po ulici Mlýnská dále do obce. Majitelům mlýna se to však nelíbilo, cestu zahradili a cyklisté tak musejí od řeky odbočit a projíždět skrze místní zemědělské družstvo. „Cesta od řeky k družstvu je obecní, ale jelikož sousedí s pozemky majitelů mlýna, nemůžeme zatím zpevnit ani tu," posteskl si Vrbka. Případná dohoda s majiteli mlýna by tak umožnila vzývanou úpravu cesty, po které už dnes cyklisté jezdí.

Bahno po dešti

Na cestě z Jihlavy do Třebíče se často pohybuje Štěpán Dvořák z Třebíče, který tu jezdí na kole a běhá. „Nejvíc mi vadí, že cyklostezka nekopíruje řeku, ale klikatí se všude možně. Kvůli tomu je i docela náročná. Hodně lidí, kteří to tu znají, radši občas jede po rovné silnici, než aby se zbytečně pouštěli do kopců," uvažoval. Příliš se mu nelíbí ani neupravený úsek před Přibyslavicemi. „Když zaprší, je tam bahno, navíc v zemědělském družstvu není cesta dobře značená," dodal Dvořák.

Přes všechny problémy je starosta Přibyslavic rád, že cyklostezka přes jeho obec vede. „Už teď ji lidé hojně využívají a jsem přesvědčený, že až bude hotová z obou stran, budou ji využívat ještě víc," řekl. Tomu, že jednou bude kompletní nejen přibyslavický úsek, ale celá cyklostezka, věří i její manažerka Zdeňka Švaříčková: „Skládáme to jako puzzle, ale snad to jednou poskládáme celé," uvedla.

Cyklostezka Jihlava Třebíč Raabs vede po zpevněných polních a lesních cestách, celkově má délku přes 130 kilometrů. Na více než čtvrtinové délce vznikl nový asfalt. První myšlenky na cyklostezku vznikly před lety v Třebíči, k ní se postupně připojily obce a města na trase, které se sdružily do Dobrovolného svazku obcí cyklostezky Jihlava Třebíč Raabs. Až 85 procent celkové částky (která se odhadovala na 170 milionů korun) je financováno z evropských dotací.

V Přibyslavicích se také mluvilo o cyklostezce, která měla obec spojit s Okříškami. Měla sloužit také pro pěší a intenzivně se řešila před dvěma lety. „Momentálně se dá říct, že projekt spí. Vyskytly se nějaké potíže s pozemky, ty se sice podařilo vyřešit, ale už se v plánech nepokračovalo," informoval starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý s tím, že by byl rád, kdyby se myšlenky na stezku podařilo obnovit.

TADEÁŠ MAHEL