Povězte mi, prosím, číslo sloupu, u kterého se nacházíte. Tak se zřejmě budou ptát operátorky nejen záchranné služby lidí, kteří nebudou vědět, na jaké ulici se například u dopravní nehody v Jihlavě nacházejí.

Jihlava totiž v současné době předává integrovanému záchrannému systému data, podle kterých se bude možné orientovat ve městě v případě nejrůznějších událostí. Každý sloup dostane své unikátní číslo.

„V případě, že dojde k nehodě, a ten, kdo volá o pomoc, nebude schopný identifikovat, na jakém místě se nachází, vyzve ho operátor k tomu, aby našel nejbližší sloup a přečetl mu číslo na sloupu," přiblížil mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis. Podle čísla pak hasiči nebo záchranka budou umět najít přesné souřadnice nehody.

Jihlava tento systém využívá interně už nyní, a to především k informacím o černých skládkách nebo u lamp, které nesvítí, a je třeba je opravit. Nyní by se měl systém zdokonalit a zapojit do něj právě i integrovaný záchranný systém.
Sloupy veřejného osvětlení ve vlastnictví města mají už dnes své unikátní čtyřmístné číslo. „Například zadám číslo 4095 na odbor dopravy s tím, že tato lampa nesvítí. Odbor mi pak odepíše, že sjednal opravu lampy na ulici té a té," přiblížil městský systém tajemník jihlavského magistrátu Lubomír Dohnal.

Své unikátní číslo mají i sloupy trakční, tedy ty, které vedou kolem trolejbusových linek. „Toto číslo si stanovil jihlavský dopravní podnik. Nebudeme ho nijak předělávat," doplnil Dohnal. Se souhlasem energetiků jsou očíslovány také energetické sloupy. Nicméně v Jihlavě jsou sloupy veřejného osvětlení, které patří soukromým vlastníkům, a která tedy číslo nemají. S vlastníky bude město jednat.

„Budeme se jich ptát, zda by nám sloupy dovolili očíslovat tak, aby to sloužilo veřejnosti. Integrovaný záchranný systém bude díky číslům vědět přesnou souřadnici, je to velice cenná služba," řekl tajemník s tím, že žádá veřejnost, aby čísla nepřelepovala. „Je možné, že nám to nějaký vtipálek přelepí plakátem o ztracené kočce nebo koncertem v údolí, ale od toho jsou plakátovací plochy," upozornil Dohnal.

Nový systém zatím funguje ve cvičném režimu, od Nového roku by měl začít naostro.