„Bude to náš příspěvek k životnímu prostředí. Snad se tato novinka osvědčí a začne se využívat ve větší míře i jinde,“ řekl Deníku technicko-obchodní náměstek Údržby silnic Královéhradeckého kraje Jiří Koutník.

Pro nový povrch silničáři vybrali půlkilometrový úsek u hradeckého dopravního podniku. Vědci po nich chtěli, aby našli místo, které je zatížené nadměrnou dopravou, protože právě na něm se ukáže, co novinka vlastně vydrží.

Nový úsek dálnice D11
Za rohem mají novou dálnici. Obcím přesto hrozí, že je opět zahltí kamiony

„Současným problémem je to, že asfalt, který tvoří asi pět procent asfaltové směsi, při vyšších teplotách měkne a silnice se trvale deformují. I proto se hledají metody, jak tomu zabránit. Jednou z možností, jak směs více ztužit, je právě příměs odpadových plastů. Ty kromě vyšších teplot snesou i vyšší zatížení,“ vysvětlil Petr Mondschein z Katedry silničních staveb ČVUT.

Dobré vlastnosti nový silniční materiál vykazoval již v laboratorních podmínkách. „Simulovali jsme dvacet tisíc průjezdů nákladních automobilů při teplotě vozovky mezi pětapadesáti až šedesáti stupni Celsia, tedy při podmínkách, kdy asfalt již měkne. Výsledky nás utvrdily v tom, že oproti klasické směsi je ta naše modifikovaná tužší a odolnější,“ sdělil výzkumník.

Obdobná cena, delší výdrž

Všechen asfalt ale plast přinejmenším v dohledné době rozhodně nenahradí. „Na jednu tunu se jej využije od deseti do dvaceti kilogramů. Pro vylepšení vlastnosti asfaltové hmoty ho tak budeme doplňovat přibližně ve dvou procentech,“ uvedl Mondschein.

Částečně plastový povrch plánují silničáři začít pokládat o letošních prázdninách. Stavba bude stát šestnáct milionů korun. „Je to obdobná cena, jako při klasické pokládce, ale přidanou hodnotou tedy snad bude delší výdrž ,“ konstatoval silničář Koutník.

Fronta aut před benzínovou stanicí Orlen v Chalupkách (PL). Motoristé využívají nízkých cen pohonných hmot.
Češi berou polské pumpy útokem. Na litru benzinu ušetří i deset korun

Stavaři s využitím různých odpadů experimentují dlouhodobě. Například na konci roku 2019 vyvinula česká firma Ciur z Brandýsa nad Labem silniční směs s využitím recyklovaných fólií z bezpečnostních automobilových skel. Směs posléze využila na silnici kolem Rudné u Prahy.

Pokusy dělají i jinde. Třeba v roce 2018 u nizozemského města Zwolle otevřeli třicet metrů dlouhý úsek cyklostezky z recyklovaných plastů vylovených z oceánů.