Karanténní opatření zavedená ve většině světa kvůli šíření koronaviru světové módní značky citelně zasáhla. Dala jim ale také příležitost zvážit tempo módy a vrátit se k méně hektické podobě tvorby, produkce - a možná i spotřeby.

Kreativní ředitel značky Gucci Alessandro Michele si dokáže představit, že velké přehlídky by byly jen dvakrát v roce - na podzim a na jaře, kdy by módní domy představily nové kolekce.

Eva Green zazářila nejen po boku James Bonda. Ikonické role ztvárnila i ve snímcích 300: Vzestup říše, Sin City, Království nebeské či Zlatý kompas.
Tajemství Evy Green: u první role se mohla studem propadnout a je blondýna

Zmizel by tím nabitý kalendář, který před velkými přehlídkami dámské a pánské módy vyžadoval ještě "předsezónní kolekce", a jednorázové kolekce pořádané pro movité klienty - obvykle v exotických lokacích, které si v módním světě vysloužily označení cruise/resort nebo holiday collection, tedy výletní či dovolenková kolekce.

"Dvě přehlídky ročně jsou více než dost, abychom měli čas vytvořit nějakou kreativní myšlenku a dostatečně ji rozvinout," řekl Michele. Koronavirová opatření podle něj poskytla mnoha lidem čas zastavit se a zamyslet nad vším, co se dosud dělo. "Je to skvělý dar, který nám planeta dala - a my ho nesmíme zahodit," dodal s tím, že v posledních letech módní průmysl čím dál tím více trpěl kvůli hektickému tempu.

Doutzen Kroes na přehlídce Victoria's Secret v roce 2014
Neber si kalhotky, polib mě. Victoria's Secret otřásá obrovský skandál

Saint Laurent nebyl při vyjádření svých záměrů tak konkrétní. V prohlášení nicméně uvedl, že "převezme kontrolu nad módním kalendářem s ohledem na nynější okolnosti a vlny radikálních změn".

Armani odmítá "rychlou módu"

Luxusní móda patřila mezi první odvětví, která utrpěla kvůli koronaviru. Nejprve přišla karanténní opatření v Číně, kvůli níž se uzavřely butiky i přístup do oblasti, která je nyní odbytištěm třetiny celosvětově prodaného luxusního zboží. V Evropě se pandemie rozšířila v době, kdy v Miláně a Paříži běžely přehlídky podzim-zima 2020/21.

Giorgio Armani představil svou kolekci v uzavřeném divadle 23. února jen dva dny poté, co se Itálie stala první zemí, kde se covid-19 začal šířit. V dopise, který minulý měsíc poslal listu Women\'s Wear Daily, Armani uvedl, že mu připadá "nemorální", aby luxusní móda kráčela ve stopách takzvané rychlé módy.

Britská herečka Judi Denchová.
V 85 letech. Judi Denchová je nejstarší ženou, která se objevila na obálce Vogue

Protestoval tím proti tlaku uvádět na trh nové a nové řady v zájmu zisku a "pomíjet přitom, že vytvořit luxusní módu chce čas, stejně jako vyžaduje čas ji ocenit". Luxusní móda by podle něj měla zůstat baštou nadčasové elegance - ne otrokem módních trendů, které velí koupit, co je právě "trendy".

"Nedává mi smysl, aby některé z mých sak nebo obleků visely v obchodě tři týdny, než začnou být zastaralé a nahradí je jiné zboží, které se od nich příliš neliší," dodal Armani.

Také Britská módní rada a Rada amerických módních návrhářů, které stojí za londýnským a newyorským týdnem módy, povzbuzují značky, aby "zpomalily" a zvážily, kolik zboží produkují a uvádějí na trh.