Trojice nejsilnějších kandidátů posiluje náskok před ostatními kandidáty. Platí to zejména o Danuši Nerudové, která dotahuje preference Andreje Babiše a Petra Pavla.

Souboj Deníku: Čeho se bojíte (jakou hrozbu považujete v současnosti za nejzávažnější)?
Prezidentský souboj Deníku: Kandidáti prozradili, čeho se v dnešní době obávají

Ještě v září jí agentura Media přisuzovala zisk pouhých deset procent hlasů, přičemž na záda jí dýchal Pavel Fischer s osmi procent. Nejnovější průzkum společností Kantar a Data Collect publikovaný tento víkend však Nerudové přisoudil plných 23,5 procenta hlasů, zatímco čtvrtému Fischerovi jen 5,5 procenta. Pokud se tedy agentury a s nimi volební model Deníku nemýlí, jsou adepti na postup do druhého kola prezidentských voleb jasná.

V sedmičce nejpopulárnějších prezidentských kandidátů je vedle zmíněného senátora Pavla Fischera také šéf odborů Josef Středula a lékař Marek Hilšer. Peloton pronásledovatelů uzavírá podnikatel Karel Janeček, který však podle kontroly ministerstva vnitra nezískal potřebných 50 tisíc podpisů občanů.

Ve hře díky podpusům zákonodárců naopak zůstává bývalý rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima, poslanec SPD Jaroslav Bašta a prezidentka České asociace povinných Denisa Rohanová. Žádnému z nich však volební model Deníku nepřisuzuje více než půl procenta hlasů.

Jak model počítá

Před každými volbami se vyrojí množství průzkumů, které se snaží odhadnout rozložení sil. Čísla publikovaná jednotlivými agenturami se přitom často výrazně rozcházejí. Nejinak je tomu nyní před blížící se volbou prezidenta ČR.

Unikátní model Deníku, tzv. „poll of polls“, proto výsledky průzkumů kombinuje. Zohledňuje přitom jen ty, které publikovaly renomované agentury od letošního září.

O prezidentovi České republiky rozhodne druhé kolo. Utkají se v něm Andrej Babiš (vlevo) a Petr Pavel.
Druhé kolo prezidentských voleb: Jak volit, termín, novinky o Pavlovi a Babišovi

Abychom zohlednili fakt, že průzkumy probíhaly v různou dobu a na různě velkých vzorcích populace, nevystačíme si s pouhým aritmetickým průměrem. Vyhlídky kandidátů proto pomocí několika vzorců vážíme. Jednoduše řečeno, čím je průzkum novější a čím má více respondentů, tím více ovlivňuje celkový výsledek v modelu.

Aktuálně je volební model Deníku založen na těchto průzkumech: