Skoro v 93 procentech případů to však byla zlomyslná a nechtěná volání, nebo omyly. „Největší nápor na tísňové linky je během pátečního podvečera a o víkendech," uvedl v dnešní tiskové zprávě Martin Totek z krajského operačního a informačního centra hasičů. Plané telefonáty byly v drtivé převaze i v minulých letech.

Za zneužití čísla tísňového volání hrozí pokuta do dvou set tisíc korun. Tuto sankci zatím hasiči v kraji nepoužili.

Někteří lidé se voláním na tísňové linky bavili. „Vymýšleli si různé historky, které se nestaly, ale také v některých případech velmi vulgárně urá- želi operátory tísňových linek," uvedl Totek.

Operátoři na monitoru vidí, odkud člověk volá. „A to v případě pevné linky zcela přesně, z mobilního telefonu v rozmezí pár metrů," upozornil. Hovor je nahráván. Někteří lidé byli přes toto upozornění schopni volat i celou noc.

Na linku 112 se dá mobilním telefonem spojit i bez SIM karty a kreditu. Velmi často tak volají malé děti z telefonu, o kterém si rodiče myslí, že už nefunguje. Starší lidé si zase linku tísňového volání pletou s informační linkou nebo s linkou mobilního operátora.

V minulém roce byla v kraji vytížena především linka 112. Operátoři na ní odbavili dohromady 130 687 hovorů, nejvyšší počet od roku 2008, kdy byla tato linka zavedena. Klidněji bylo na národní lince tísňového volání 150. Vloni se na ni dovolalo 17 554 lidí, asi o tisíc méně než o rok dřív.