Okamžikem, kdy krátce po pátečním poledni nasedl na henčovském letišti na okraji Jihlavy do letadla, mu ovšem nenastal sladký čas volna, ale nejtěžší služba jeho života.

Jako první pilot specializovaného hasičského letadla Antonov AN 2, známého nejen mezi odborníky jako „andula", letěl pomáhat z Jihlavy s hašením rozsáhlého požáru borového lesa u Bzence na jihu Moravy.

Když se čtyřčlenná posádka v devět večer na své domovské letiště do krajského města Vysočiny vrátila, hlásily agentury, že už hasiči nad živlem vyhrávají.

Podíl na tom měli také chlapi z „anduly" z Jihlavy. „Začátek zásahu byl velice složitý. Z borového lesa šlehaly plameny, dým nad územím navíc vyžadoval mimořádnou opatrnost, protože tam ve vzdušném prostoru operovaly dva policejní vrtulníky i zásahová technika, která přijela na pomoc z dalších krajů," vyprávěl v sobotu v poledne Radek Klimeš, pilot letecké záchranné služby, která pomáhá ze vzduchu hasičskému záchrannému sboru.

Masivní nasazení tří letadel se stovkami litr vody na palubě přineslo během nadcházejících hodin pátečního odpoledne kýžený výsledek. „Zasahovali jsme ve třech, naráz jsme tak shodili do lesa čtyři tuny vody, a to už muselo být znát," popisoval zásah nad jihomoravskými lesy zkušený jihlavský pilot a hasič v jedné osobě.

Na letišti v Kyjově přistál Radek Klimeš se svými lidmi celkem třicetkrát, aby se vždy s patnácti sty litry vody ve speciálních zásobnících letadla vydal zpět nad rozsáhlé požářiště. „Nikdy jsem takhle velký požár neviděl. Podle odhadů měla hořící plocha lesa 150 až 250 hektarů," odhadoval. Jiné odhady mluvily dokonce o 600 hektarech zasažených ohněm.

Hlavně kluci dole na zemi si podle Radka Klimeše museli pořádně máknout. „Znám tu práci. Sám jsem dřív, než jsem se dal k letecké hasičské službě, klasickým hasičem byl," vyprávěl.

V sobotu už stála jihlavská „andula" zase na stanovišti na henčovském letišti. Radek Klimeš ji za asistence svých spolupracovníků rutinně připravoval na zásahy příští.