„Hlavním cílem je dát lidem se sníženou pohyblivostí možnost přepravy na větší vzdálenosti nejen po veřejných komunikacích, ale i mimo ně. V současnosti nabízené elektrické vozíky pro tělesně postižené jsou limitovány nízkou rychlostí, obtížným ovládáním, krátkým dojezdem, velkou hmotností a zejména vysokou cenou," uvedl Ivo Kaštan.

„Podařilo se nám spojit komponenty z lehkého elektrického motocyklu s aktivním mechanickým vozíkem, který je svojí konstrukcí a ergonomií uzpůsoben pro tělesně postižené lidi," upřesnil Kaštan.

Vozík se dá od motocyklového pohonu odpojit, takže může svému majiteli sloužit i samostatně, například jako nouzový transportní. V případě, že zdravotně handicapovaný chce vyjet ven, stačí jej zase připojit.

„Tříkolka umožňuje postiženému člověku jezdit na relativně dlouhé trasy na silnici i v terénu. Na silnici je nastavena tak, aby nepřekročila pětadvacet kilometrů v hodině, ale mimo silnice je možné jet až padesátikilometrovou rychlostí. Pětadvacítkou je možné ujet až osmdesát kilometrů a padesátkou asi padesát kilometrů na jedno nabití baterie. Zákazník ale může mít baterii i jednou tak velkou, takže dojezd pak může být třeba až kolem sto padesáti kilometrů," přiblížil Ivo Kaštan.

Řidičský průkaz není třeba, pojištění rovněž ne, do osmnácti let věku je na tříkolce povinná helma jako u jízdního kola. A kolik takové vozítko v základní verzi, které tělesně postiženým lidem pomůže k větší soběstačnosti, bude stát? „Zaváděcí cena pro prvních zhruba padesát kusů bude sto patnáct tisíc korun. Pak ještě může dojít k nějakým drobným vylepšením na základě předváděček, které jsme uspořádali přímo s postiženými lidmi, a ti nám ještě přispěli různými cennými poznatky. Cena dalších kusů se poté bude pohybovat zhruba kolem sto padesáti tisíc korun, aby na tom první zákazníci netratili," sdělil Kaštan.

V budoucnu se s využitím systému elektrického vozíku počítá nejen pro handicapované osoby. „Další variantou bude poměrně svižný golfový vozík, protože golfových hřišť stále přibývá. V současné době se připravují předváděčky a zkoušky," poznamenal Kaštan s tím, že další verze má být určena pro jednodušší a rychlejší pohyb seniorů. „Použití by mohlo být kupříkladu v půjčovnách. Například v Praze jsou půjčovny segwayů, ale ty každý senior využívat nemůže. Náš vozík by pohodlně seniora dopravil, kam by chtěl, takže aniž by se unavil, mohl by v relativně krátké době vidět půl Prahy," konstatoval Ivo Kaštan.

Uplatnění by elektrické vozítko mohlo najít například i jako dvoumístné. „Tuto verzi by pak mohly využívat třeba maminky, které mají postižené dítě do 15 let věku, pokud by si s ním chtěly někam vyjet," dodal meziříčský motocyklový závodník.