Jde o mladé lidi, kteří si na YouTube založí vlastní kanál a nahrávají na něj videa, kde vystupují jako hlavní postavy a budují si velké publikum. Díky tomu se z youtubera může stát stejná celebrita, jako jsou ty největší filmové či hudební hvězdy. Tohoto potenciálu si všimla i přibyslavská společnost ACO Industries, která vzdělávání v technických oborech začala představovat mladým lidem právě pomocí youtuberů. Za projektem stojí youtubeři Denis Kubík a Vláďa Kadlec, kteří ve svých videích lidem vysvětlují například to, jak důležité je dobře si vybrat obor studia nebo že technické obory a řemesla mají zlaté dno.

Proč jste si vybrali zrovna přibyslavské ACO?
Denis Kubík: ACO je firma s přesahem, tedy krásný příklad toho, jak mohou zlaté české ručičky fungovat i v zahraničí. Většina lidí se s touto firmou setká v roli zákazníků, ale jako zaměstnavatel je společnost opravdu zajímavá a právě proto jsme si řekli, že to má smysl. Chceme upozornit na to, že jsou tady i jiné profese, než být youtuber.

Spolupracujete i s jinými firmami?
Vláďa Kadlec: Ano. Někdy jde o dlouhodobější spolupráci, jindy o jednorázovou. ACO nás zaujalo tím, že přišlo opravdu s originálním tématem. Myslíme si, že i od našich fanoušků se dočkalo dobré odezvy.

Kolik lidí vaše videa sleduje, tedy kolik máte takzvaných followerů?
DK: Já mám 340 tisíc lidí, přičemž většinou točím vtipná videa, takzvané pranky, tedy různé kanadské žertíky, které dělám jiným lidem.
VK: Já mám 240 tisíc odběratelů a točím videa ze svého života, například co dělám, kam cestuji a tak.

Znáte i jiné youtubery, kteří točí podobná videa pro firmy?
Oba: Co youtuber, to jiný přístup. Někteří berou jednu spolupráci za druhou, jiní si opravdu vybírají, další jsou zase striktně proti jakékoliv reklamě ve videu. My jsme někde na pomezí. Spolupráce jsou určitě fajn a je to způsob, jak se youtuberovi může alespoň částečně vrátit čas a úsilí, které do tvorby videí vložil. Každopádně fanoušci jsou na reklamu velmi citliví, nechceme je přehlcovat. Stále platí to, že naše videa jsou především zábavná a poskytují pro naše diváky inspiraci.

Jakým konkrétním způsobem mladé lidi oslovujete?
DK: Využíváme počítačovou hru Minecraft, kde hravou formou ukazujeme, že právě strojírenství může být zajímavé a zábavné. Stále můžete něco tvořit, stejně jako ve hře. Minecraft jsme hráli s fanoušky i na Dnech otevřených bran ACO.
VK: Chtěli jsme do typického youtuberského programu, které obnáší různé zábavné hry, přimíchat i něco tematického, aby to k celé firmě sedělo. I to je práce youtubera. Být flexibilní a umět se přizpůsobit.