Na Vysočině by ji první výrobky mohly získat v listopadu, řekl Tomáš Klejzar ze svazu PRO-BIO. Předběžný zájem zatím projevily hlavně mlékárny a výrobci uzenin.

Systém regionálních značek nazvaný Domácí výrobky se v Česku rozvíjí od roku 2005, jeho nositelem je Regionální environmentální centrum v Praze. Zatím je uplatňován na Šumavě, v Krkonoších, Beskydech, v oblasti Moravského krasu a od letošního května i v Orlických horách. Podle údajů na internetu již v těchto místech získalo regionální značku několik desítek výrobků. V Orlických horách to jsou třeba včelí produkty, rokytnické pečivo, brašnářské výrobky či biobrikety.

Vzhled regionální značky se místo od místa liší. Logo pro Vysočinu připomíná zelenou kopcovitou krajinu a obsahuje nápis Vysočina regionální produkt. O udělení značky bude rozhodovat certifikační komise, která poprvé zasedne v listopadu. Registrační poplatek činí 1500 korun, výrobce bude platit ještě za užívání značky.

Částka stoupá s velikostí podniku - drobní živnostníci budou každý rok odvádět 500 korun, naopak firmy s více než 50 zaměstnanci zaplatí 5000 korun. Tyto peníze mají sloužit k propagaci značky.

Bezplatně mohou označení získat menší obchody, které budou prodávat alespoň jeden regionální produkt, nebo supermarkety, v nichž bude pro tyto výrobky vyhrazeno samostatné místo. Značka může být na Vysočině udělena i čestně, a to výrobkům, které nemají komerční charakter. Mohou to být třeba umělecká díla nebo výrobky lidových řemeslníků.

Projekt na Vysočině uskutečňuje EPOS Spolek poradců v ekologickém zemědělství ČR spolu se svazem PRO-BIO a agenturou ZERA.