„Ve městě je jedenáct prodejních míst s fair trade výrobky a čtyři restaurační zařízení. Město splňuje i všechna další kritéria," řekla místostarostka Marie Černá. Třebíč je také účastníkem evropského projektu usilujícího o to, aby města postupně zařazovala do výběrových řízení na veřejné zakázky i sociální kritéria, která by spravedlivý obchod zohledňovala. „V příštím roce bychom například mohli tato kritéria uplatnit například při výběrovém řízení na dodavatele reklamních bavlněných triček," řekla Černá.


Fair trade je způsob obchodu, který poskytuje pěstitelům, řemeslníkům a zaměstnancům z rozvojových zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky možnost uživit se vlastní prací za důstojných podmínek. V rámci systému dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na pěstování nebo výrobu a zaručuje jim současně důstojný život.


Evropská kampaň, která chce posílit spravedlivé obchodování, míří na výrobce i kupující. Spotřebitelé mají totiž možnost ovlivňovat životní úroveň pěstitelů tím, že dají přednost například fairtradové čokoládě před tou, za níž stojí chudoba a porušování lidských práv. První fairtradové výrobky se do Česka dostaly v roce 1994 díky humanitárním organizacím; tehdy šlo především o řemeslné produkty. Potraviny se na českém trhu objevily o deset let později. V roce 2005 utratili lidé za "spravedlivé produkty" tři miliony korun, v roce 2009 už 50 milionů. Nejvíc šla na odbyt káva, tvořila 63 procent fairtradového trhu. Na čokoládu, kakao a cukrovinky připadlo 13 procent. V roce 2008 fairtradové výrobky začaly prodávat obchodní řetězce.


"V Česku se maloobchodní obrat s fairtradovými produkty zvyšuje rok od roku, a to i navzdory krizi. Vloni meziročně vzrost o 23 procent," uvedla už dříve Hana Chorváthová z organizace Fairtrade ČR. Prodej kávy činil loni 67 procent obratu. Kromě kávy kupují Češi kakao a cukrovinky. Už méně kupují cukr nebo čaj, nárůst je v bavlně a výrobků z bavlny. Loni také výrazně narostl prodej kosmetiky. Fairtradové produkty nekupují jen mladí a alternativní lidé, ale díky velkým obchodním řetězcům o nich má povědomí i širší společnost.