Podle generálního ředitele společnosti Jana Hudáka za to může především propad celosvětové poptávky. U dodávek na domácí trh naopak letos Sporten odhaduje meziroční nárůst až o pětinu.

Pokles světové poptávky se podle něho podepíše také na hospodaření firmy. Loňský zisk téměř deset milionů korun se tak zřejmě přiblíží k takzvané „kladné nule", což by se ale nemělo projevit na zaměstnanosti. „Nebudeme propouštět, chceme udržet kvalitu a věříme, že postoupíme na další trhy," vyjádřil se Jan Hudák s tím, že firma například připravuje otevřít své zastoupení ve Spojených státech amerických.

Celosvětový pokles poptávky po lyžích je podle novoměstské společnosti způsoben několika důvody, a to konkrétně nízkou kupní náladou lidí, menším počtem dní, kdy uživatelé lyžují, vysokou technologickou kvalitou lyží i jejich životností a dále rovněž rozmachem půjčoven. Podle průzkumu největších prodejců lyží jsou ve světě na svazích čtvery lyže z půjčovny na jedny vlastní.

Ke specifikům českého trhu pak podle Sportenu patří například obliba hladkých běžkových lyží, zatímco na vývoz směřuje 85 až 90 procent běžek s takzvaným protiskluzem. „Český trh si na to stále nemůže zvyknout," poznamenal ještě Hudák.

Amerika i Japonsko

Většina produkce Sportenu jde na export do lyžařsky vyspělého světa, zejména na evropský, americký a japonský trh. Lyže jsou vyráběny pro vlastníky takových značek, jako je například Alpina, Asnes, Decathlon, OneWay a Rossignol, snowboardy pod značkou Goodboards, freeski lyže pod značkou Mountainwave a nově dodává výrobky rovněž do obchodů Sport 2000. Loni společnost vykázala obrat 187 milionů korun.

Majoritním akcionářem Sportenu se loni stala firma Wres, jejíž představitelé figurují třeba i v jihlavském Motorpalu. Většinový podíl akcií získala od B.G.M. holdingu v čele s Ladislavem Adamcem, synem bývalého komunistického premiéra.