Dokonce až na sedmdesátiprocentní povánoční slevy lákají nyní jihlavští prodejci své zákazníky. Pro některé nakupující je slovo sleva téměř zaklínadlem. Ve čtvrtek, kdy se v jihlavském obchodnězábavním centru City Park objevily první cedule s nápisem sleva, hned ráno zkolabovala zákaznice, která chtěla v obchodě v davu urvat nejlepší zlevněné zboží.
Jenže inspektoři České obchodní inspekce opakovaně zjišťují, že stále častěji je lákání kupujících na slevy spíše marketingový trik obchodníka než opravdová příležitost k výhodnému nákupu. „Téměř čtyřicet procent z více než 400 kontrol skončilo ve třetím čtvrtletí 2012 se zjištěním, že prodávající porušil jednu či více povinností stanovených příslušnými předpisy," řekla tisková mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.
Jihlavský deník v obchodním centru v Jihlavě například našel zboží, na kterém byla uvedena pouze cena po slevě, ale ne před slevou. „Cenu před slevou si můžete jednoduše vypočítat nebo vám ji řekneme u pokladny," reagovala na dotaz prodavačka, která si nepřála zveřejnit své jméno.
Jenže to je špatně. I na takovéto chyby u prodejců poukázaly výsledky nedávných kontrol České obchodní inspekce. Při prodeji zboží v rámci sezonních slev stále dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele.
„Spotřebitelé jsou nesprávně informováni o ceně zboží, zakoupené výrobky jsou jim nesprávně účtovány, nedostanou řádně vyplněné doklady o koupi ani na vyžádání. Zboží není řádně označené a při jeho nabídce jsou užívány klamavé obchodní praktiky," potvrdila Fléglová s tím, že vysoké procento zjištění při kontrolách, přesně 38,9 procenta, svědčí o přetrvávajícím poškozování práv spotřebitelů prodávajícími při výprodejích a slevových akcích.
Česká obchodní inspekce spotřebitelům doporučuje, aby i při výprodejích požadovali úplné a jednoznačné informace o cenách i o zboží ve slevě a nevzdávali se svých práv. „Na výrobky ve slevě, které nemají vady, platí stejná doba záruky i právo na uplatnění reklamace, včetně rozporu věci s kupní smlouvou, jako pro zboží nabízené za plnou cenu. S řádně vyplněným dokladem o koupi mohou spotřebitelé tato svá práva bez problémů uplatnit," poradila mluvčí České obchodní inspekce.