Podle živnostníků z oboru autoopravárenství o prázdninách také přibývá dopravních nehod, a tím pádem klempířských prací.

V kraji Vysočina mají řidiči k dispozici 1439 evidovaných opraven. Jejich počet podle statistiků za poslední tři roky klesl o téměř osm set. Rozsah a kvalita služeb je v nich na různé úrovni. Některé poskytují autorizované prohlídky a opravy aut daných značek a mají špičkové vybavení, jiné sídlí v garážích a objektech na předměstích.

Ty obvykle neposkytují celý servis. Jsou mezi nimi lakovny, pneuservisy či prodejci autodílů nebo se specializují třeba na autoelektriku, klempířské práce, automobily s plynovým pohonem či opravy autoskel.

V menších autoopravárenských živnostech končí majitelé aut obvykle po povinných záručních prohlídkách, a to kvůli cenám. U autorizovaného prodejce získají potřebná razítka na záruční listy a automechanik na periferii jim potom drobné závady opravuje někdy bez dokladů, a tedy platby daně.

"Po záručních prohlídkách zákazníci odcházejí, je to otázka peněz," řekl Jiří Máca, největší autoprodejce vozů Škoda a Seat v kraji. Stálým zákazníkům přitom poskytují různé slevy, někteří se k nim prý po špatných zkušenostech z "garážových" opraven vracejí.

"Mám delší dobu potíže s vybíjením autobaterie, vystřídala jsem několik opraven a nejsou schopni mi závadu odstranit. Naposledy to vyřešili tak, že mi odstřihli rádio. Vracím se proto k autorizovanému servisu," řekla jedna z řidiček.

Právě elektrika, ložiska, brzdy či proděravělé výfuky jsou nejčastějšími závadami aut. V poslední době k nim přibývají problémy s naftovými čerpadly. Potíže jsou také s ojetými auty z dovozu. "Každý majitel si myslí, že si koupil v Německu či Belgii extra auto. Když přijde k nám, tak zjistíme, že tam má namontováno něco úplně jiného, co tam být nemá," řekl Jaroslav Hos, jenž vlastní známý autoservis v Jihlavě.

Auta jsou to podle něj na pohled pěkná, ale po mechanické stránce strašně opotřebovaná. Dal by přednost koupi auta v tuzemských bazarech.

Za posledních sedm let se podle Českého statistického úřadu počet aut na Vysočině zvýšil o téměř 20 procent. Jenom loni tam přibylo více než 7000 vozů. Včetně dodávkových jich obyvatelé Vysočiny vlastní téměř 195 tisíc.