Projekt Najdi si svého farmáře začal fungovat přibližně před měsícem. Největší ohlas měl zatím na Ústecku, kde se zaregistrovalo devět zemědělců. Z Vysočiny je ve společné databázi nabídka sedmi farem.

Iniciátor projektu, zemědělec František Němec z Netína na Žďársku, je s prvními výsledky spokojen. „Na měsíc je to celkem slušné. Ale hlavní nápor teprve čekám v srpnu a září, protože farmáři teď nemají tolik co prodávat,“ řekl Němec. Skoro prázdné sklady mají v tomto období třeba pěstitelé ovoce a zeleniny.

Lépe zaplaceno

Celorepubliková databáze má farmářům pomoci zvýšit podíl potravin prodaných přímo lidem. Dostávají tak lépe zaplaceno, než za „klasické“ dodávky obchodníkům či zpracovatelům.

Oslovovat zákazníky pro ně ale není snadné. Webová stránka s mapami může posloužit i turistům, kteří chtějí ochutnat regionální produkty. Počet přístupů na www.najdisisvehofarmare.cz se zatím pohyboval kolem 1000 denně. Poměrně živá je také internetová diskuse o tomto způsobu prodeje v knize návštěv.

Němec uvedl, že návštěvnost jeho farmy má stoupající trend. „Těžko se to vyčísluje, ale myslím si, že během měsíce to byl nárůst asi o deset procent,“ odhadl farmář z Netína.

Rodina Němcova hospodaří na 150 hektarech zemědělské půdy a chová 120 kusů dobytka. Asi polovinu mléka od 70 dojnic sama zpracovává ve vlastní malé mlékárně na jogurty, tvaroh a sýry.

Zákazníci na Vysočině si v databázi mohou najít například také zpracovatele kozího mléka a farmáře pěstující ovoce, zeleninu, brambory i mák. Zemědělci v kraji prodávají přímo spotřebitelům nejčastěji mléko a brambory. Zájem o přímý prodej stoupá i kvůli poklesu výkupních cen u většiny produkce.

(čtk, vst, sap)