„Během jednoho až dvou let tak bude mít PBS vlastní motory pro všechny druhy malých letounů,“ řekl generální ředitel Milan Macholán.

Hospodářská krize se podle něj letectví skoro nedotkla, zakázky v tomto oboru nyní přibývají.

Vývojem a výrobou motorů pro malé letouny se podle Macholána bítešská PBS zabývá jako jediná v Česku. Konkurenty má hlavně v leteckých velmocích, jako je Rusko, USA a Francie. „Jsme přesvědčeni, že máme unikátní konstrukci těchto motorů. Zejména tím, že jsou velice kompaktní a velmi lehké,“ řekl generální ředitel. Česká firma má podle něj stále ještě i výhodu o něco nižších výrobních nákladů.

V Bíteši se již vyrábějí motory TJ100 pro malá proudová letadla a ultralighty. „Začínáme se s nimi prosazovat v USA,“ poznamenal Macholán. Asi dva roky se testuje také nový turbovrtulový motor TP100 určený pro letadla se dvěma až čtyřmi pasažéry. Nyní se připravují letové zkoušky.

Loni vznikl v PBS malý motor TJ20, který bude sloužit leteckým modelářům a nyní je ve vývoji právě zmíněný motor pro malé vrtulníky s označením TS100.
Šance nejen v USA

„Podle marketingových studií se trh s malými letouny bude rozvíjet v Americe, Evropě i v Asii,“ vysvětlil Macholán. Podnik také navázal na čtyři desetiletí dlouhou tradici dodávek startovacích systémů pro letadla a vrtulníky; největší odběratele pro tyto výrobky má v Rusku a v Číně. Vývoj je ale také drahý. PBS investuje ročně do technického rozvoje desítky milionů korun. Od loňska se v závodě buduje nová zkušebna leteckých motorů.

PBS loni vykázala růst tržeb o desetinu na 844 milionů korun. Divize letecké techniky se na prodeji podílela asi 40 procenty. Firma se sedmi sty zaměstnanci se zabývá například také dodávkami pro energetický průmysl a dopravní techniku, vyrábí zařízení pro zlepšení životního prostředí, náhrady kloubů a díly pro mamografická zařízení. Většina produkce se prodává v zahraničí.