Stávkovou pohotovost vyhlásily odbory ve strojírenské společnosti Motorpal, a to konkrétně v závodech v Batelově na Jihlavsku a Jemnici na Třebíčsku.

A to kvůli tomu, že podle odborů vedení firmy od prvního ledna provedlo změnu mzdového předpisu. „Podle nového znění nyní reálně hrozí zaměstnancům nevyplacení až třiceti procent mezd. Nesouhlas odborů a námitky, že takové nevyplacení části mezd je protiprávní a budeme se proti tomu bránit, nebralo vedení v potaz," řekl Jan Herza, předseda odborového svazu v batelovském Motorpalu.

Podle něj vedení uvádí, že změna mzdového předpisu je opatřením k záchraně firmy. „Do současného stavu Motorpal nepřivedli zaměstnanci, ale svými rozhodnutími vedení. Motorpal by byl ve složité situaci i bez nynějšího poklesu odbytu. Vedení firmy zapomnělo, že zaměstnavatel v průběhu minulých let díky nízkým mzdám, krácením benefitů a krácením úvazků již několikrát překonal složitou ekonomickou situaci. Zaměstnanci i odbory vycházely zaměstnavateli vstříc a nyní na to mají opět doplatit," vyjádřil se Jan Herza s tím, že stávkovou pohotovost ve firmě podporuje drtivá většina zaměstnanců.

Vedení Motorpalu se stávkovou pohotovostí nesouhlasí. „Vedení společnosti s odborovými organizacemi vždy jednalo a je připravené dále jednat. Nevidíme tedy žádný důvod ke stávkové pohotovosti," uvedl viceprezident Motorpalu Pavel Nový.

Ten podotkl, že Motorpal má kromě Batelova a Jemnice další dva závody, a to v Jihlavě a ve Velkém Meziříčí. V těch stávková pohotovost vyhlášená nebyla. To ale není podle předsedy odborového svazku Motorpalu v Batelově Herzy vyloučeno. „Podle toho, jak zareaguje vedení Motorpalu, se rozhodnou v Jihlavě a Velkém Meziříčí," řekl odborář. „My už jsme jednání absolvovali hodně, ta k žádnému konkrétnímu výsledku nevedla. Nyní čekáme na reakce zaměstnavatele, pokud další jednání k ničemu nepovedou, jsme připraveni stávkovat," dodal k tomu předseda odborového svazku Motorpalu v Batelově. Jak dlouho bude stávková pohotovost trvat, v pondělí nedokázal říci.

Motorpal se zabývá výrobou vstřikovacích zařízení pro dieselové motory. Listopadové propouštění společnost zdůvodnila hlavně poklesem poptávky v Rusku.

Generální ředitel Milan Medonos tehdy uvedl, že ke špatné situaci podniku přispívají také odbory, které stupňují požadavky. Každý závod Motorpalu má vlastní odborovou organizaci.

Už loni v září vedení Motorpalu uvedlo, že by se hromadné propouštění mohlo do konce letošního roku týkat dohromady asi 340 pracovních míst. Podle odborářů byly kromě listopadu nějaké další výpovědi rozdány také v prosinci.