Ta jsou montována například do škodovek, volkswagenů, vozů audi, opelů, peugeotů nebo renaultů. Kromě jihlavského závodu na Pávově vyrábí tato čerpadla už jenom továrna Bosche ve Stuttgartu-Feuerbachu.

Jak taková výroba čerpadel s označením CP4 v Jihlavě vypadá? „V třísměnném modelu na šesti montážních linkách se na výrobě čerpadel CP4 podílí asi čtyři stovky zaměstnanců. Denní výkon šesti linek je 11 500 čerpadel," přiblížil statistiku výrobních linek v Boschi Karel Vorálek z vývojového oddělení. Z jedné linky za den proto vyjede v přepočtu až dva tisíce kusů čerpadel. Jejich výroba je podle Vorálka stavěna na jednoduchém principu. V Jihlavě se vyrábí základní typy čerpadel s jednou vysokotlakou hlavou a čerpadla s dvěma vysokotlakými hlavami.

Pouhá půlhodina

Kompletace jednoho čerpadla od prvopočátku až po konečné otestování výrobku trvá pracovníkům zhruba půl hodiny. „Výrobní takt čerpadla, zjednodušeně řečeno, jak rychle na konci padají za sebou, je od pětatřiceti do dvaapadesáti vteřin v závislosti na složitosti čerpadla," vypočítal pro představu Vorálek. Tíha čerpadel je proto tři a půl nebo pět kilogramů podle toho, o jaký typ čerpadla jde.

Co se týče samotného výrobního procesu, tak je každá montážní linka rozdělena na suchou a mokrou část. „Suchá část se nachází v uzavřeném klimatizovaném prostoru, kde se čerpadlo z jednotlivých komponent smontuje do konečné podoby," popsal proces výroby čerpadel CP4 vývojář. Ze suché části linky potom čerpadlo vyjede s pomocí posuvného pásu do takzvané mokré části, kde se podrobí finálním procesům kontroly. „V mokré části probíhá funkční zkouška čerpadel, kdy při určitých otáčkách musí splňovat daná kritéria, aby potom v automobilech správně fungovala," uvedl Vorálek.

Plníme plány?

Obě výrobní části linky potřebují zhruba stejný počet zaměstnanců. V suché části kompletuje čerpadla na jedné výrobní lince šest pracovníků, v mokré části, kde se kontroluje, se pohybuje šest nebo sedm lidí. K tomu je nutné ještě přičíst seřizovače a zásobovače. „Na některých místech obsluhuje jeden člověk například dvě stanice," doplnil pro úplnost Vorálek.

Na samém konci výrobní linky upoutává pozornost příchozích velká obrazovka s velkými svítícími čísly, která jsou zbarvená do červena nebo do zelena. To podle toho, zda linka jede podle předem daného plánu. „Na začátku každé směny svítí na obrazovce nula. Je to nastavené ve výrobním taktu linky. To znamená, že když nám tu nyní svítí číslo minus šestnáct, tak to znamená, že se zde v průběhu směny vyskytla zřejmě nějaká drobná porucha," vysvětlil velké svítící číslo v červeném rámečku Vorálek. Porucha proto způsobila zdržení, které neumožnilo vyrobit předem určený počet čerpadel.

Na obrazovce mohou pracovníci dále sledovat nejen to, jak si vede pět ostatních linek v závodě, ale také to, jak si vedou kolegové v německém Feuerbachu. Jednotlivé linky proto mezi sebou mohou vést s trochou nadsázky vnitrofiremní souboje v počtech vyrobených čerpadel.