„Máme největší problém sehnat kvalitní strojníky, kteří mají všechny potřebné průkazy a mohli by okamžitě nastoupit. Získat strojnický průkaz na rypadlo stojí hodně peněz a určitou dobu to trvá. A těžko sháníme i zedníky a tesaře," řekla Radmila Studená, personalistka velkomezeříčské firmy Gremis. Podle jejího názoru je problém zejména v tom, že žáky, kteří končí základní školní docházku, učební obory nelákají.
„Většina škol není schopná vůbec otevřít učební obor zedník. Dva roky si u nás kluci z učiliště odbývali praxi. Ale teď už žádní nejsou. Byli jsme i na Festivalu vzdělávání ve Velkém Meziříčí a bylo vidět, že rodiče nemají zájem na tom, aby jejich dítě skončilo ve stavebnictví. Nabídli jsme jim i letáček se stipendijním plánem, chtěli jsme žáky v učebním oboru finančně podpořit, ale ani to je nezajímalo," nechala se slyšet Radmila Studená.
S finanční podporou dětí, které by nastoupily do učebních oborů, přicházejí také další firmy. „Snažíme se mladé lidi motivovat formou stipendií. Velice nedostatkové jsou z našeho pohledu zejména profese zedník a tesař. Výše stipendia je závislá na prospěchu z odborného výcviku a je v rozmezí od 1 200 do dvou tisíc korun měsíčně," řekl personální a správní ředitel společnosti PKS holding Petr Podaný.
Firmy na Žďársku při poptávce po řemeslnících oslovují zejména žáky Střední odborné školy Nové Město na Moravě, která tyto učební obory pro zájemce otevírá. Obor zedník však v tomto školním roce otevřen nebyl.
Nebyl zájem
„Přihlásili se nám pouze tři kluci, což je málo. Museli si vybrat něco jiného. Ale pořád doufáme, že se zájem vrátí, máme v plánu zkusit tento obor nabídnout žákům i na příští školní rok," prohlásil ředitel novoměstské odborné školy Ivo Teplý. „1. října pořádáme v Petrovicích Den stavebních profesí. Od 8 do 16 hodin se tam budou prezentovat žáci našich učebních oborů se zaměřením na stavebnictví zedník, tesař, truhlář a instalatér. Pozvali jsme především základní školy, ale přijít podívat se mohou i rodiče a veřejnost," dodal Ivo Teplý.
Akce, kterou novoměstská střední škola pořádá, se zúčastní také některé firmy, a to zejména ty, jež mají zájem po dobu učení motivovat žáky formou stipendia. „Budeme tam mít také svůj vlastní stánek a finanční podporu učňům určitě nabízet budeme," řekl Petr Podaný z PKS holding.
Ovšem nejen zástupci stavebních profesí jsou žádaní a pro firmy takřka nedostupní. Podobná situace nastala také v případě řidičů autobusů a nákladních automobilů. „Dříve si muži dělali řidičský a profesní průkaz většinou na vojně. Teď je to horší, řidičáky jsou drahé, a tak si většina lidí rozmyslí, jestli do toho má investovat, nebo ne. Problém se sháněním řidičů autobusů, kamionů nebo cisteren opravdu máme, to je ale celorepublikové, ostatní firmy jsou na tom podobně," potvrdila Šárka Pečinková, vedoucí personálního oddělení žďárské firmy Zdar. Také tato společnost se snaží získávat žádané zaměstnance i jiným způsobem, než jen inzeráty nebo poptávkou na úřadu práce. „Máme svou vlastní autoškolu, a když se s někým, kdo má zájem si udělat řidičský průkaz, domluvíme, jsme schopni mu polovinu peněz zaplatit. Musí pak u nás pět let pracovat a za každý rok se mu pětina dluhu odečítá. Po pěti letech je dluh smazán," vysvětlila princip Šárka Pečinková.