Provozní halu o rozloze tisíc metrů čtverečních by chtěla firma postavit v zóně, která vznikla v místě bývalých kasáren u letiště. Úřady teď začínají posuzovat vliv tohoto záměru na životní prostředí.

„Uvedená společnost projevila již v létě tohoto roku zájem o pozemky v průmyslové lokalitě někdejších kasáren. Jednali jsme s ní o prodeji 1,7 hektaru," uvedl havlíčkobrodský místostarosta Čeněk Jůzl.

Ten dodal, že k dohodě nakonec nedošlo, a německá firma tak oslovila privátního vlastníka pozemků nedaleko letiště. „V září také město schválilo změnu územního plánu v této lokalitě a snažíme se německé firmě vyjít vstříc. Pokud to dobře dopadne, nový provoz by zaměstnával až čtyřicet lidí," konstatoval Jůzl.

Společnost Rumpold RCHZ se zabývá recyklací chladicích zařízení a v České republice již působí v Týně nad Vltavou, Uherském Brodě a také na Českolipsku. Investor pro svůj záměr zvažoval více míst na Vysočině, mimo jiné i průmyslovou zónu ve Světlé nad Sázavou nebo Přibyslavi.

„Havlíčkův Brod jsme si vybrali díky jeho dobré dopravní dostupnosti, jelikož průmyslová zóna u letiště leží u silnice první třídy směřující k dálnici D1 u Humpolce," řekl Zdeněk Jandák za Rumpold RCHZ, který je pověřený vedením tohoto projektu.

Podle něho firma ročně zpracovává až sto dvacet tisíc lednic. „Máme na to mobilní technologii, nyní chceme postavit stacionární zařízení," dodal Jandák. Ten podotkl, že o rozšíření zakázky usiluje u kolektivního systému Elektrowin.

Ten se stará o zpětný odběr určitých druhů elektrozařízení a elektroodpadu, včetně domácích spotřebičů.

Z lednic se na lince nejprve odsají chladící média, včetně freonu. „Po zkapalnění se odvážení k odborné likvidaci. Dál se lednice jenom drtí a třídí se z nich suroviny," vysvětlil Jandák. Linka by měla při jednosměnném provozu ročně zpracovat až devadesát tisíc lednic. Objem výroby bude možné znásobit zavedením směnného provozu. „Při plném vytížení linky by závod denně obsluhovaly dvě desítky nákladních aut," popsal Jandák.

Dodejme jen, že německá firma tento rok také jednala s radnicí ve Světlé nad Sázavou, kde projevila zájem o jeden a půl hektaru pozemků ve světelské průmyslové zóně. Jednání však uvízla na mrtvém bodě. Přítomnost podniku v Brodě by znamenala nejen jistou dopravní zátěž, ale i zvýšenou hlučnost provozu, která by ale odpovídala hygienickým normám.