Základem receptury je stejně jako v roce 1913 alkoholický roztok éterických olejů, silic, vonných látek ze 14 druhů bylin a přírodního mentolu z máty. Modrobílá etiketa se žlutou čtyřcípou hvězdou se používá od 30. let. Za desetiletí se nezměnilo ani umístění velkomeziříčského závodu v Hornoměstské ulici poblíž centra. Výroba francovky tam ale pokračuje v nových prostorách s moderní mísírnou a automatizovanou stáčecí linkou.

„Francovky si prodejnost drží stále," řekl Václav Novotný, ředitel akciové společnosti Alpa, která zaměstnává 70 lidí. Kromě dlouhé tradice podle něj francovkám Alpa na trhu pomáhá kvalita, příznivá prodejní cena a široké možnosti využití. Osvědčené postupy se předávají z generace na generaci. Některé převzal i výrobce.

Na masáž i proti zamrzání oken

„Chodí nám různé ohlasy od spotřebitelů, takové ty domácí recepty," přiblížil obchodní vedoucí Alpy Pavel Smažil. Podle nich začal podnik vyrábět kupříkladu francovky s extraktem kaštanu a hřebíčku.

Alpa je určena hlavně k masážím, jako přísada do koupelí, obklad, kloktadlo a mírný dezinfekční prostředek. Podle zaručených „babských" rad nakapaná na kostce cukru pomůže třeba i při žaludečních potížích, účinná je prý i proti zamrzání oken u aut, proti špinění límečků u košil…

S letitou tradicí je spojen i export francovky Alpa. Psali si o ni Čechoslováci usazení kupříkladu v Austrálii, Kanadě, USA i v Izraeli. Hlavní odbytiště ale představují země střední Evropy. Kromě Slovenska i Polsko, Maďarsko a země bývalé Jugoslávie.

Společnost Alpa má v sortimentu přes 130 druhů výrobků, jichž ročně dodává na trh dohromady skoro 11 milionů kusů. Stěžejní masážní program, do kterého patří francovky, obsahuje i krémy, gely a emulze. „Z drtivé většiny jsou to modifikace klasické francovky Alpa," uvedl Smažil. Pod značkou Alpa se ale prodává třeba i zubní pasta. Celkem nese tuto značku 48 výrobků. Další díl produkce představuje dětská, tělová a pleťová kosmetika.

Podnik s českým kapitálem se musí vyrovnávat s konkurencí přibývajících drobných výrobců i nadnárodních firem. Podle ředitele se však konkurence netýká francovek. Na trhu tento tradiční výrobek soutěží s masážními krémy, gely a emulzemi.