Více v Souvisejících článcích

A plány nemá zrovna přízemní. Do dvou let chce z akce Merida Bike Vysočina udělat závod Světového poháru. Přitom festival horských kol v Novém Městě na Moravě má za sebou teprve dva ročníky.

„Jsme spokojení. Zase jsme dotáhli několik věcí na vyšší úroveň. Počasí nebylo úplně ideální, ale to si při venkovních akcích člověk těžko vybere. I tak tady byla výborná atmosféra, pochvalovali si ji jak maratonci, tak lidé, kteří tu zůstali až do večera,“ liboval si v neděli bývalý vynikající spurter.

Jak vůbec vznikla myšlenka uspořádat v Novém Městě na Moravě, tradiční lyžařské mekce, závody na horských kolech?
To je delší historie. Otcem myšlenky je Petr Vaněk, ředitel Meridy Česká republika, který sponzoroval jeden z maratonů nedaleko Brna. Bohužel se s organizátorem po sedmi letech nedomluvili na podmínkách a sponzorství dostala jiná firma. Petra Vaňka to mrzelo a řekl si, že pokud bude něco pořádat, bude si to organizovat sám v rámci Merida Biking Teamu, který provozuje. A volba padla na Nové Město. Areál, který je tady vybudován, má takové parametry, aby se zde mohla pořádat soutěž světového formátu. Je tady spousta možností, lidé na Vysočině jsou zvyklí chodit se dívat na podobné akce. Proto jsme tu už druhým rokem.

Zdálo se, že na nedělní program přišlo méně lidí než na sobotní sprint. Na tribunách jich moc nebylo, ale zase byli slyšet v lese okolo nejzajímavějších pasáží trati.
Vždycky je to složité, záleží na počasí, navíc je začátek prázdnin. Termín, který jsme zvolili, není úplně ideální. Tahákem programu je ale zatím sobotní sprint, který přímým přenosem vysílá televize. Ten je divácky velmi atraktivní. Cross-country tady ještě takovou tradici nemá. Nám by ještě pomohlo, kdyby se nám povedlo sehnat ještě více zvučných jmen.

close zoom_in To by se určitě podařilo, kdybyste uspěli s plánem získat pro Nové Město závod Světového poháru horských kol, čímž se už delší dobu netajíte.
S touto myšlenkou jsme začali tento závod pořádat. Ale taky chápeme, že ze strany Mezinárodní cyklistické federace (UCI) není jednoduché přidělit pořádání Světového poháru organizátorovi, který dělal jeden ročník takové akce. Chtějí se přesvědčit o tom, že jsme schopní organizační záležitosti zvládnout. Jsem rád, že se nám sem podařilo dostat pozorovatele z UCI (Brita Simona Burneyho – pozn. red.), který bedlivě sledoval celý průběh. A jeho ohlasy jsou zatím velmi kladné.

Původně jste chtěli získat SP už pro rok 2010. Proč to nevyšlo?
Závodů Světového poháru bude v příštím roce méně, jen šest místo letošních osmi. A oba závody cross-country, které chceme pořádat, už dostali prověření a stabilní organizátoři. Podle našich zpráv má UCI zájem zařadit pro rok 2011 závod v některém ze států bývalého východního bloku. Já věřím, že je přesvědčíme o tom, že tohle je ideální místo.

Kdy bude UCI rozhodovat?
O kandidaturách pro rok 2010 se rozhodovalo minulý týden, takže o kalendáři pro rok 2011 se bude jednat zhruba za rok v tomto termínu.
Jaké máte další plány se stájí Merida Biking Team, které děláte manažera? Už před sezonou jste získali Rakušana Christopha Soukupa, šestého bikera z loňské olympiády v Pekingu.

To, že jsme se domluvili s Christophem, posunulo tým zase o něco výš na mezinárodní úrovni. Ale je pravda, že zrovna on měl zdravotní problémy a dva závody Světového poháru vypustil, ale teď se dostává do velmi dobré pohody a je připraven na mistrovství Evropy. A velmi nás potěšily výsledky Jirky Friedla, který svými stabilními výsledky dokazuje, že patří k nejlepším závodníkům, které Česká republika má. Takže Merida Biking Team se neztratí ani na mezinárodní scéně.

Vy sám jste si v Novém Městě stačil projet tratě pro sprint nebo cross-country?
Během víkendu jsem neměl čas jezdit na kole, měl jsem spoustu organizačních starostí. Ale v tomhle kraji jsem poměrně častým hostem, máme tady nedaleko chalupu, tratě velmi dobře znám a na kole tu jezdím.

Takže máte k Vysočině bližší vztah? I kvůli tomu směřujete závody do Nového Města?
Určitě mám k Vysočině velmi kladný vztah. Ale to hlavní je, že tady cítíme daleko větší podporu sportu a akcí pro veřejnost než třeba v Brně.

close zoom_in Jak se vůbec stalo, že vy jako ryzí silničář jste se dostal k horským kolům?
Vychází to z toho, že silniční cyklistika se za ty roky, co jsem jezdil v zahraničí, dostala na takovou slepou kolej. Na vytvoření silničního týmu je potřeba daleko víc lidí, materiálu, dopravních prostředků, a tím pádem i peněz. Malá konkurence, která teď na silnici je, nepřispívá k atraktivitě závodů. Jediná stáj na mezinárodní úrovni, která u nás je (PSK Whirlpool Author - pozn. red.), při domácích závodech dominuje, což pro diváky asi není atraktivní. Na horských kolech je situace jednodušší v tom, že stačí tři čtyři závodníci k tomu, aby se dal vybudovat tým i na mezinárodní úrovni. Je to víc individuální sport a i s pořádáním závodů je to o něco jednodušší, proto jsem se vydal touto cestou.

Cyklistiku má vaše rodina v genech. Váš otec taky reprezentoval na silničních kolech, váš sedmnáctiletý syn Jan už ale zakotvil u „emtébéček“…
Je to jednoznačně i historií. V době, kdy jezdil můj otec a kdy jsem já začínal, horská kola ještě neexistovala a jiná možnost nebyla. Já ale osobně stále tíhnu k silniční cyklistice a víc jezdím na silničním kole. Syn ale začal úplně z jiného soudku, dělal sjezdové lyžování. Když viděl, že dělám do závodů horských kol, chtěl si to vyzkoušet. Dokonce přestoupil na sportovní gymnázium do Vimperka a je členem týmu Česká spořitelna MTB. Podmínky na trénink a závodění má, záleží na něm, kolik tomu dokáže obětovat volného času a sil. Horská kola ho baví víc, závody jsou kratší, je to pestřejší technikou, to ho vždycky bavilo.

----------------

Ján Svorada

close zoom_in Narodil se 28. srpna 1968 v Trenčíně, s manželkou Radkou nyní žije na periferii Brna. Do světa profesionální cyklistiky se dostal i díky vítězství v Závodu míru v roce 1990. Postupně se vypracoval ve spurtera světového formátu, který dokázal v barvách italské stáje Lampre posbírat etapové vavříny na Giru (5), Tour de France (3) i Vueltě (3).

Třikrát startoval na OH, poslední titul republikového šampiona vybojoval v roce 2005 (dva předchozí tituly získal v letech 1996 a 1998), o rok později uzavřel po 17 letech s 80 vítězstvími na kontě profesionální kariéru.

Je šestinásobným vítězem ankety o nejlepšího českého cyklistu, vícekrát ji dokázali vyhrát jen legendární bratři Pospíšilové. Teď je sportovním ředitelem (manažerem) českého týmu Merida Biking.