„Soutěž vznikla v roce 2013 s cílem zaplnit místo v poptávce po soutěži amatérského domáckého typu, kde se nebojuje o velké ceny. Pravda je ale taková, že už od soboty se nám, co do počasí, letos moc nedaří. Takže musíme vymýšlet náhradní program, exkurze a výlety do okolí," konstatoval Jan Kantor z Prahy, ředitel závodu.

Soutěž pořádají společně Aeroklub Havlíčkův Brod a Aeroklub Praha Letňany. Soutěže Plachtařského poháru Vysočiny se konají ve dvou kategoriích. První je kategorie kombinovaná, druhá kategorie je klubová. Soutěží letos 64 závodníků, z toho tři ženy. Nejmladšímu plachtaři je 19 let, nejstaršímu je kolem sedmdesáti. Jak vysvětlil Jan kantor, k tomu aby byl závod platný, bylo možné vyhlásit vítěze a rozdat ceny, musí závodníci absolvovat tři disciplíny. „Jednu už mají plachtaří za sebou od víkendu, tak doufáme, že se počasí do konce týdne udobří,“ podotkl Kantor.
S kontrolou GPS

"Každý soutěžící má za úkol proletět trať v délce od 100 do 500 kilometrů, co nejrychleji, přes různé otočné body. Vše kontroluje a hodnotí GPS. Důležitá je průměrná rychlost. Šidit se nevyplácí," vysvětlil ředitel závodu, jak celá soutěž probíhá. Jen pro informaci, proletět trať v délce několika stovek kilometrů není žádné rekreační kroužení nad Vysočinou, ale jedná se o pěkný výlet třeba až na Šumavu nebo k Orlickým horám.

Ilustrační foto.
Na dálnici se pohyboval opilý stopař a muž na babetě

Plachtařského poháru se 64 letadel z celé republiky. Jedná se o letadla jedno či dvojmístná. Někteří soutěžící mají letadla vlastní, jiní si je půjčují od svých „mateřských" aeroklubů. Za ideálního počasí má každý soutěžící možnost vznést se do oblak jednou za den. Výsledky z každého dne se sčítají. „Účastníci soutěže jsou většinou muži. Stáří letadel je různé, máme zde jak letadla téměř nová, tak stroje kterým je víc než čtyřicet let," upřesnil Jan Kantor.

Například pražský klub Avia Letňany má stovku členů. Trénovat jezdí do Havlíčkova Brodu. „Důvod je ten, že v Praze je takový provoz a vzdušný prostor je tak zatížený, že nemáme kde trénovat. Takže jsme už v roce 2001 navázali kontakt s havlíčkobrodským klubem a jezdíme sem trénovat skoro každý víkend,“ vysvětlil Kantor. Každý zájemce o pilotní průkaz musí absolvovat hodiny teorie a praktického výcviku. Dobrým pilotem schopným závodit, se stane nováček tak tři roky. Plachtění je náročné na čas i peníze. Vlastní letadlo přijde nejméně tak na půl milionu korun, čím lepší stroj, tím dražší.
Popisek: