„Hodně cyklistů, kteří přijeli, jezdí v zahraničí, o kvalitách vítěze jsem proto žádné tušení neměl," prozrazuje v rozhovoru ředitel závodu.

Sedmnáctý ročník Vysočiny je minulostí. Jaký vlastně byl?

Myslím si, že po počátečních problémech s financemi, sháněním etapových měst a výběru tratí se nakonec všechno v dobré obrátilo. Akci vedoucí družstev i někteří závodníci kvitovali a chtěli, abychom Vysočinu konečně zařadili do mezinárodního kalendáře UCI (Mezinárodní cyklistická federace).

Stane se tak?

Několik let už tuto variantu zvažujeme, ale jelikož by se výrazně zvýšily finanční náklady, přitom by šlo o stejný závod, tak to neplánujeme.

Favorizovaná hradecká stáj Bauknecht Author (dříve PSK Whirlpool Author, pozn. aut.) tentokráte zůstala za očekáváním. Nejlépe si vedl vítěz z roku 2011 Tomáš Bucháček, jenž skončil třetí. Co na to říkáte?

Když jsem dostal přihlášku Etixxu, věděl jsem, že béčko Bakalovy Omega Pharmy bude pro Hradečáky velmi tvrdým oříškem. Navíc Author má letos trochu smůlu. Na Kozubkovi se podepsalo zranění a závod vzdal. Ze starých kozáků dobrou formu potvrdil jen Bucháček. Noví mladíci zajedou výsledek jen jednou za čas. Stáj mi momentálně připadá trochu nesourodá.

Český tým Etixx IHNED.CZ, jenž vyhrál i týmovou soutěž, by mohl být zdravou konkurencí pro hradecký Author i v budoucnosti, že?

To ano, oni už některé závody v Českém poháru jeli. Ale vzhledem k tomu, že mají ve svém středu hodně mladých mezinárodních cyklistů, tak se pohybují spíše na západ od našich hranic. Jde jim hlavně o prezentaci.

O všem trochu překvapivě rozhodla už nejkratší první etapa, souhlasíte?

Ano. Domníval jsem se, že napoví až ta druhá, jenže vítěz Spokes si taktickou jízdou podržel žlutý dres až do Přibyslavi. Ostatní se snažili, ale marně.

Z vítězství se teprve podruhé v historii radoval cizinec. Přiznejte, měl jste vůbec tušení, že by nějaký Samuel Spokes mohl celý čtyřdenní podnik vyhrát?

To jsem neměl. Před Vysočinou jsem jednotlivé cyklisty příliš nesledoval, protože jezdili mezinárodní závody, aby sbírali body, které pomáhají ke startu na mistrovství světa.

Letošní závod byl prakticky zbrusu nový. Jak se osvědčily tratě a hostitelská města Polička a Přibyslav?

Co se týče tratí, byla velká chvála na silnice, kterými vedly. Většinou šlo o nově vyasfaltované silnice. Pokud nějaké problémy byly, tak je správa silnic odstranila. Nová města se osvědčila jak při účasti diváků na trati, tak v dojezdech. Atmosféra byla velmi dobrá a je možné, že se v těchto městech znovu objevíme.

O návrat do Žďáru nad Sázavou už usilovat v příštím roce nebudete?

Žďár dal letos jasně najevo, že o cyklistiku zájem nemá. Už v minulém roce město Žďár snížilo svou dotaci na tři etapy na 60 tisíc, což je na organizaci podobné akce málo. Ve Žďáře jsem ale tuto akci začal, a pokud by mě vedení města oslovilo, že o některou z etap stojí, jsem připraven jednat a vrátit se tam, kde Vysočina začínala.