Předchozí
1 z 7
Další

Závod vyhrál Katařan Nasser Al Attiyah se svým navigátorem Mathieu Baumelem ze stáje Toyota Gazoo Racing, vítěz posledních dvou Dakarů s Toyotou Hilux T1+. A jak viděl svůj nový vůz Tomáš Ouředníček?

LEGENDÁRNÍ ZÁVOD

Tomáš Ouředníček při prvním závodě s novým vozem Toyota Hilux GR T1+ V8.Zdroj: se svolením Tomáše Ouředníčka

Závod Baja Espaňa Aragon se jede v polopusté oblasti Monegros v centrálním Španělsku. Má za sebou již tři desítky ročníků a mezi vítězi naleznete taková jména, jako jsou Ari Vatanen, Pierre Lartigue, Jacky Ickx, Timo Salonen, Jean Louis Schlesser, Nani Roma, Nasser Al Attiyah nebo Stéphane Peterhansel.

Silná byla i letošní startovní listina. „Startovní listina byla nabitá jako ještě nikdy v historii. Závodu se účastnil vedle velkého týmu Toyota také tovární tým Audi a nový tovární tým Ford,“ prozradil jezdec českého týmu Tomáš Ouředníček.

PRVNÍ TEST

Tomáš Ouředníček při prvním závodě s novým vozem Toyota Hilux GR T1+ V8.Zdroj: se svolením Tomáše Ouředníčka

„Závod Baja Aragon jsme zvolili jako první test pro přípravu na Rally Dakar 2024. Ještě týden před závodem však nebylo jisté, zda bude naše auto připravené. Nakonec se to podařilo díky úsilí našich českých i španělských týmových mechaniků a také díky belgickému servisnímu týmu Toyota Overdrive i díky pomoci Toyota Česká republika. Všem patří náš obrovský dík,“ pokračuje velkomeziříčský pilot.

NÁROČNÉ PODMÍNKY

Tomáš Ouředníček při prvním závodě s novým vozem Toyota Hilux GR T1+ V8.Zdroj: se svolením Tomáše Ouředníčka

Víkendové teploty ve Španělsku překračovaly čtyřicet stupňů ve stínu. Program byl nahuštěn do dvou dnů, ve kterých jezdci museli zvládnout více než pět set padesát závodních kilometrů. „Náš jediný úkol byl získat co možná nejvíc zkušeností s novým vozem. A také pokud možno nic nerozbít,“ směje se Ouředníček.

PRŮBĚH ZÁVODU

Tomáš Ouředníček při prvním závodě s novým vozem Toyota Hilux GR T1+ V8.Zdroj: se svolením Tomáše Ouředníčka

Po opatrném prologu odstartoval český tým do závodu v polovině devadesátičlenného startovního pole. „Bylo jasné, že se bude hodně prášit a budeme muset hodně předjíždět. Přesto se nám vůbec první ostrá etapa s novým autem nadmíru podařila a i když se Hilux na chvíli zastavil kvůli přehřátému benzínu, v naší kategorii T1+ jsme skončili čtrnáctí,“ pochvaloval si Ouředníček, který se ve výsledkové listině dostal i před takové piloty jako Miguel Barbosa (Toyota, mistr Portugalska) nebo Romain Dumas (Toyota, trojnásobný vítěz LeMans). Nakonec tým dojel do cíle v kategorii jako šestnáctý.

TECHNICKÉ PROBLÉMY

Tomáš Ouředníček při prvním závodě s novým vozem Toyota Hilux GR T1+ V8.Zdroj: se svolením Tomáše Ouředníčka

Není překvapením, že v průběhu závodu se při seznamování s vozem vyskytly i technické problémy. „V sobotu nám odešly brzdy. Věděli jsme, že se to může stát, bohužel nefungovalo vodní chlazení zadních brzd, což je v těchto horkých podmínkách zásadní,“ popsal patálii Ouředníček. „V poslední etapě jsme se chtěli dostat do nejlepší desítky, ale na opotřebovaných pneumatikách jsme už vůbec nebyli schopni zrychlit, auto pekelně klouzalo a nebrzdilo. Raději jsme tedy neriskovali jízdu na hraně a případnou havárii, protože naším úkolem bylo především dojet do cíle.“

POCITY PILOTA

Tomáš Ouředníček při prvním závodě s novým vozem Toyota Hilux GR T1+ V8.Zdroj: se svolením Tomáše Ouředníčka

O náročnosti tratí svědčí i to, že z dvaadevadesáti posádek, startujících v závodě projelo cílovou rampou jen třiasedmdesát vozidel. Ze tří startujících speciálů Audi jen jeden. „Hilux fungoval fantasticky a byli jsme překvapeni, jak úžasné jsou jeho jízdní vlastnosti. Bylo takové vedro, že nám – stejně jako kdysi na Dakaru – opět doslova vařil benzin. Zatímco dříve to byl pro nás neřešitelný problém, Toyota má vyřešen nouzový způsob podávání paliva i pro tyto případy. Jsme velmi spokojeni. Navzdory hektické přípravě a průběhu závodu získáváme důvěru v auto i v sami sebe. Víme, co je třeba přenastavit a doladit před dalším testováním,“ pochvaloval si Ouředníček.

Po sérii testů čeká Ouředníčka s Křípalem podzimní Rallye du Maroc. A potom již Rally Dakar 2024.