Muž za volantem volkswagenu na silnici mezi Bobrůvkou a Radešínem na Novoměstsku nezvládl průjezd zatáčkou, najel na nezpevněnou krajnici a poté do silničního příkopu. Tam jeho vozidlo narazilo do stromu a odrazilo se zpátky na silnici.
„Řidič se při nárazu do stromu velmi vážně poranil v oblasti hlavy,“ popsala žďárská policejní mluvčí Jana Martincová.
A právě takovému zranění mohly zabránit bezpečnostní pásy, pokud by je šofér použil. „Při dopravní nehodě došlo k nárazu do stromu pravou přední stranou vozu. Tato část vozidla u spolujezdce byla značně poškozena. Prostor automobilu, ve kterém se nacházel řidič, byl nepoškozený,“ přiblížil vedoucí žďárského dopravního inspektorátu Zdeněk Kubík, který byl přítomen na místě tragické dopravní nehody.
Podle Kubíka je zcela zřejmé, že v případě použití bezpečnostních pásů by nedošlo k poranění hlavy a řidič by neutrpěl smrtelné zranění.
Připnutí pásu, jež zabere jen pár vteřin, zanedbává stále velké množství řidičů i jejich spolucestujících. Ukázala to březnová bezpečnostní akce v okrese zaměřená hlavně na používání bezpečnostních pásů a zádržných systémů.
Častý prohřešek
„Nepřipoutání bezpečnostními pásy patřilo mezi nejčastější prohřešky posádek vozidel. Policisté tuto skutečnost zaznamenali v celkem šestadvaceti případech,“ konstatovala Jana Martincová. V celé zemi bylo takovýchto přestupků zjištěno v uplynulém roce více než šestašedesát tisíc.
„Pásy používám zcela automaticky. A to nejen když řídím, ale i jako spolujezdkyně. Někdo sice tvrdí, že v určitých případech mohou i uškodit například když vůz hoří a je třeba se z něj rychle dostat, ale já se s nimi cítím bezpečněji. A samozřejmě se obávám i pokuty, kterou bych mohla za nepoužití pásů dostat,“ svěřila se Veronika Vaňková ze Žďáru.
Policisté mohou provinilci, jenž se v autě nepřipoutá, udělit pokutu až do dvou tisíc korun. Důrazným potrestáním je také přidělení tří trestných bodů.
Připnutí pásu zabere jenom pár sekund, tento úkon však může zachránit lidské životy. Člověk, který je řádně připoutaný, má podle policistů šestkrát větší šanci případnou nehodu přežít. „Odborníci zabývající se pohybem těla, například při crash testech, popisují tento pohyb následovně: Při čelním nárazu se lidské tělo nejdříve částečně zasune pod přístrojovou desku. Pak se zvedne horní polovina těla o zapřené nohy. Následuje náraz hrudníkem do volantu a nakonec jedinec hlavou narazí na čelní sklo,“ vysvětlila Jana Martincová. Někteří řidiči si podle ní zřejmě neuvědomují, že smyslem pasivních bezpečnostních prvků, mezi které patří právě bezpečnostní pásy, je ochrana zdraví posádky i řidiče během nehody. Správná fixace osoby na sedadle nedovolí kontakt těla s pevnými částmi v automobilu.
„Ale žádné dokonalé vozidlo s mnoha dalšími ochrannými prvky nemusí posádku ochránit, pokud lidé ve voze nejsou připoutáni,“ dodala Jana Martincová.