Nejčastější příčinou karambolů v okresním městě je podle policistů nedodržení bezpečné vzdálenosti a nevěnování se plně řízení. „To má ve velmi hustém žďárském provozu souvislost i s dodržováním přiměřené rychlosti. Řidič musí být schopen zastavit auto na vzdálenost, na kterou má rozhled,“ vysvětlil Jan Kostečka.

Tři těžká zranění

Za necelých jedenáct měsíců bylo při nehodách lehce zraněno 32 lidí, s těžkým poraněním byli do nemocnice převezeni tři pacienti.

Ani letos se navíc silnice Žďáru nad Sázavou neobešly bez tragické nehody, při níž vyhasl lidský život. „K havárii došlo na začátku července. Řidič Škody Favorit vjel tehdy ‚na červenou‘ do křižovatky v centru města, kde se střetl s vozidlem Ford Mondeo. Na následky zranění potom v nemocnici zemřela starší spolujezdkyně z favoritu,“ vzpomněl na tragickou událost policista s tím, že k takovým případům dochází v okresním městě naštěstí jen velmi zřídka.

A jaká jsou nejrizikovější místa ve Žďáře? Podle Jana Kostečky je to celý průtah okresním městem. „Silnice první třídy číslo 19 a 37 totiž vedou středem Žďáru, a to je z hlediska dopravy špatné řešení. Velký počet aut tak totiž projíždí v místech, kde je i zvýšený pohyb chodců. Hlavní tahy by těmito lokalitami vedeny být rozhodně neměly,“ myslí si policista.

Podle něj je jediné řešení: „Vybudování obchvatu města a odklonění dopravy z centra Žďáru,“ řekl s tím, že důležité jsou i kruhové křižovatky, které k plynulosti a ke zklidnění dopravy také přispívají.

Žďár nad Sázavou má podle Jana Kostečky oproti dalším městům a obcím okresu ale jednu výhodu. „A to, že zde sídlí dopravní inspektorát. I když naše hlídky dohlíží na provoz po celém okrese, vyjíždějí vždy právě ze Žďáru. Okresní město je tak prvním místem, kde dopravu kontrolují. V některých dnech na ni dohlíží dokonce po celou dobu své služby,“ dodal policista.

Prostřední příčka

Stejně jako strážci zákona si své statistiky o městech vede i Česká pojišťovna, která obce hodnotí podle takzvaného ČP indexu bezpečnosti. „Ten vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných při nehodách se zvláštním důrazem na havárie zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti,“ vysvětlil mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Z devětapadesáti okresních měst se Žďár umístil na třiatřicátém místě.

----------------

ČP INDEX*

9. místo Třebíč
18. místo Havlíčkův Brod
30. místo Svitavy
33. místo Žďár nad Sázavou
35. místo Blansko
40. místo Chrudim

* úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných (první pololetí roku 2008)

zdroj: Česká pojišťovna