Bohužel ne vždy havárie skončily jen poškozenými vozidly. „Letošní dopravní nehody si vyžádaly třináct obětí. Devět účastníků dopravních nehod zemřelo bezprostředně po dopravní nehodě a čtyři účastníci vážným zraněním podlehli po několika dnech ve zdravotnickém zařízení,“ uvedla ke smutné statistice policejní mluvčí Dana Čírtková. Je to o dvě osoby více než loni za prvních pět měsíců.

Dále se čtyřiatřicet lidí těžce zranilo, to je oproti loňsku nárůst zhruba o čtvrtinu. Ještě výrazněji vzrost počet lehce zraněných, letos jich bylo za prvních pět měsíců 556. Výrazně vyšší je i hmotná škoda, která dosud činí téměř sto deset milionů. Třebaže částku výrazně ovlivňuje lednová hromadná havárie na dálnici D1, kromě Jihlavy se ve všech okresech meziročně zvýšila škoda, v okresech Pelhřimov a Žďár nad Sázavou dokonce o zhruba šest milionů.

Přestože se letos policie zaměřuje na alkohol za volantem, v sedmašedesáti případech havaroval podnapilý řidič. To je o čtyřiadvacet procent více než loni. U některých řidičů byly zjištěny i hodnoty přes tři promile alkoholu. I nadále se tak budou policisté věnovat kontrole tohoto nešvaru. „Rozsáhlé dopravně bezpečnostní akce zaměřené na všechny účastníky silničního provozu budou probíhat na konci června a začátkem července,“ prozradila Čírtková a dodala, že se kontroly nebudou vyhýbat ani motorkářům a cyklistům.

Do pětatřiceti nehod se během prvních pěti měsíců dostali cyklisté a někteří z nich ani neměli přilbu. Přitom jen tři z havárií vyvázli bez jakýchkoliv zranění. Jen v květnu bylo těchto nehod dvacet.

Mezi příčinami nehod již delší dobu vede nepřiměřená rychlost v kombinaci se způsobem jízdy, tyto dvě příčiny stojí za téměř tisícovkou letošních nehod na Vysočině. Téměř stovku nehod pak zavinilo nedání přednosti v jízdě. Ignorování základních dopravních značek je podle Čírtkové alarmující. Více než pět set nehod pak nezavinil řidič, jsou to zejména střety se zvěří.