Předchozí
1 z 5
Další

Zetorový nadšenec Havelka dojel na traktoru do hor i k moři

O tom, že český traktor ZETOR 25, ač dávno spadá do kategorie veteránů, po vlastní ose dojede prakticky všude, v posledních letech přesvědčil nejenom sebe, svoji rodinu, ale i mnoho dalších lidí, kteří jeho cesty sledují, Martin Havelka ze Škrdlovic. V Rakousku tak ZETOREM 25 mohl projet nejvýše položenou silnicí v Evropě, ale stroj, který navíc nedisponuje kabinou, zvládl i nadmořskou výšku 2571 metrů.

FOTO 1. RAKOUSKÉ ALPYFoto: Lenka MyškováZdroj: Deník / Redakce

Legendární ZETOR 25 A, na kterém Martin Havelka jezdí, se začal vyrábět po modernizaci v roce 1949, ale první stroje značky ZETOR opustily výrobní linku v brněnské Zbrojovce v roce 1946. Martin Havelka si svého veterána pořídil v roce 2010, poté stroj prošel renovací. Původně se jedná o ZETOR 25 A přestavěný v roce 1968 v STS Hodonín na „H“ a následně Martinem Havelkou navrácený více do podoby „A“. Má pouze dílčí úpravy týkající se bezpečnosti a životnosti při delších jízdách, například lepší čepy řízení či kufr na věci. Dlouhé cesty zetorového nadšence samozřejmě se zájmem sledují i zástupci dnešního výrobce těchto strojů - společnosti Zetor Tractors.

FOTO 2. U BALTU V POLSKU – LAZY NAD MORZEM. Foto: Lenka MyškováZdroj: Deník / Redakce

Při loňské Havelkově červencové cestě přes Polsko do Švédska bylo nutné se i s traktorem dostat z polského přístavu Swinoujsce do Švédska. Pro ostatní cestující na trajektu byla přítomnost historického a plně pojízdného stroje nečekanou atrakcí, pro traktor i jeho šoféra šlo o premiérovou událost.

FOTO 3. PREMIÉROVÁ CESTA TRAJEKTEM. Foto: Lenka MyškováZdroj: Deník / Redakce

Ve Švédsku vedla cesta z přístavu do muzea v Ystadu. „Ve městě Ystad nás čekal kamarád Magnus Larsson, švédský sběratel traktorů značky ZETOR, a dále pak návštěva tamního ZETOR muzea,“ přiblížil Martin Havelka. Ve Skandinávii totiž české traktory dobře znají. Dovážejí se tam od roku 1961 a dodnes se jich prodalo více než šedesát tisíc.

FOTO 4. VE ŠVÉDSKU. Foto: Lenka MyškováZdroj: Deník / Redakce

Loni si při své „skandinávské“ cestě Martin Havelka poprvé vyzkoušel cestu po vlastní ose nejenom do místa cíle, ale i zpět. Putování se jako „dozor“ zúčastnili i jeho nejbližší. „V doprovodném autě se mnou cestu absolvovala i moje žena a dvě děti,“ potvrdil Martin Havelka. V polském Lešně se kromě rozhovoru pro tamní rozhlasovou stanici ELKA Leszno při zpáteční cestě setkal také se členy polského klubu Traktor i maszyna – to změnu při cestě tam.

FOTO 5. ZASTÁVKA V LEŠNĚ S RODINOU. Foto: Lenka MyškováZdroj: Deník / Redakce