Materiály a dokumenty, které mohou návštěvníci ve foyer Besedního domu zhlédnout do konce dubna, pocházejí ze sbírek Českého rozhlasu Brno, Brněnského i Pražského národního divadla, z muzea v Poličce i ze sbírek Moravského zemského muzea v Brně, které výstavu pořádá.

Výstava se snaží zachytit vztahy Bohuslava Martinů ke dvěma českým žákům, Vítězslavě Kaprálové a Janu Novákovi, jejichž dílo výrazně ovlivnil. Kaprálová u Martinů studovala v letech 1937 až 1940, kdy zemřela. Jak dokládá jejich vzájemná korespondence, intenzivní pracovní vztah později přerostl ve vztah milostný.

Vztah Jana Nováka se k jeho učiteli výrazně proměnil, a to od úvodního odmítnutí způsobeného kritickým pohledem Martinů na práci začínajícího skladatele až po obdiv, jehož doklady se objevují v pozdní korespondenci stárnoucího Nováka přátelům.

Půl roku soukromého studia v New Yorku totiž stačilo k tomu, aby se Martinů stal doživotně v Novákových očích géniem na úrovni W. A. Mozarta. Kromě vztahů Martinů-učitele k oběma žákům výstava ukazuje i brněnské souvislosti jejich života i díla.

Kaprálovi měli chatu na Třech Studních na Novoměstsku. Bohuslav Martinů tam strávil asi tři měsíce a později složil kantátu Otvírání studánek.