„Za nejmagičtější den byl považován Velký pátek. Byl dobou, kdy se otevírala země a vydávala své poklady. Před východem slunce se chodívalo k potoku, kde se všichni obřadně umyli pramenitou vodou. Dívky proto, aby byly krásné, ostatní, aby si zachovali stálé zdraví. Hospodář pak vodou pokropil ovocné stromy v zahradě, to aby zajistil dobrou úrodu," prozradila některé z velikonočních zvyků Alice Hradilová z novoměstského Horáckého muzea.

Týden před Červeným pondělím býval nedílně spjat s půstem a modlitbami. Mezi lidmi kolovaly také nejrůznější pověry. „Tradovalo se například, že komu se podaří zamáčknout v té době krtka, nepůjdou na něj po celý rok nemoci," uvedla Alice Hradilová.

Staří lidé chodívávali na koledu. „V každém domě, který navštívili, se pomodlili za jeho obyvatele. A za to pak dostávali koledu," podotkla Alice Hradilová.

Na Zelený čtvrtek se hodně uklízelo a také se jedla zelená jídla. Staří lidé drželi velmi přísný půst. „A pekly se jidášky z nekynutého těsta, které se potíraly medem. Měly nejrůznější tvary a na některých místech bývalo zvykem je večer poschovávat v zahradě, aby je ráno mohly děti hledat," doplnila Alice Hradilová.

Nezaměstnaných v březnu ubylo ve všech pěti okresech Vysočiny. Ilustrační foto.
Na Vysočině hledá práci méně lidí

Děti vynášely Moranu a přitom zpívaly: „Nesem vám smrtku k Zelenému čtvrtku. Až tu smrtku vynesem, nové jaro přinesem."

Na Zelený čtvrtek ve všech městech a obcích umlkaly zvony. Ty pak nahradili je chlapci s hrkačkami. Na mnohých místech na Žďársku se tento zvyk uchoval dodnes. „Například v Novém Městě na Moravě chodí každý rok děti s hrkačkami po ochoze věže kostela svaté Kunhuty. Hrkání byl křesťanský zvyk, protože zvuk hrkaček nahrazoval hlas zvonů, které „odletěly" do Říma. Na druhé straně to ale byl také pohanský zvyk – hlukem, který hrkačky vydávaly, se zahánělo zlo a zlí duchové," poznamenala Alice Hradilová.

V pátek se ve většině domácností nevařilo, pro katolíky byl Velký pátek dnem smutku, půstu, pokání a modliteb. Jinak ovšem prožívali tento den evangelíci. „Ti ho naopak řádně oslavili a dávali si k obědu řízek. A chodívali v tento den společně do kostela. Podle slov pamětníků například z Rokytna prý pokaždé táhl veliký průvod evangelíků do města," popsala Alice Hradilová.

Magický pátek se dotýkal nejen lidí, ale i nadpřirozených bytostí. „Třeba vodníků, kteří prý opouštěli jezy a v podobě koní pobíhali po lukách. Když se unavili, začali trhat květiny a při tom si zpívali: „Jedna nožka dvě nožky na zelený punčošky, na botičky zelený, jedna nožka dvě nožky." A jak už jsem říkala, otevírala se země a vydávala poklady. Místo, kde se nacházely, prozradilo kapradí," připomenula Alice Hradilová.

Velikonoční vejce se barvila na Bílou sobotu. „Zůstala pak po celou neděli na stole a každý příchozí si musel jedno vzít, aby do domu rád docházel. Před obědem se jedla obarvená svěcená vejce. Každý dostal jedno, a po čtvrtkách si je vyměňoval s tím, koho měl nejradši. Kdyby pak během roku zabloudil a vzpomněl si, s kým vejce jedl, hned by našel cestu zpátky. Skořápky z vajec se strkaly do myších děr a do sklepa, to mělo stavení ochránit proti myším a žábám," popsala Alice Hradilová.

VIDITELNÝ I V NOCI. Přechod pro chodce naproti vchodu do nemocnice v Novém Městě na Moravě je bezpečnější. Radnice nechala "zebru" zrekonstruovat a doplnit o bezpečnostní prvky včetně osvětlení. Práce vyšly na 180 tisíc korun, příspěvkem ve výši 120 tisíc
Přechod pro chodce naproti vchodu do nemocnice je bezpečnější

Na Boží hod velikonoční odpoledne koulel hospodář svěceným vejcem kolem žitného pole. Pak ho společně s hospodyní snědl a zahrabal skořápky do rohu. I tyto praktiky měly zajistit dobrou úrodu.

Zvyky z Červeného pondělí se dochovaly dodnes. Chlapci chodívali, stejně, jako je tomu i nyní, od domu k domu, aby všechny ženy a dívky důkladně vymrskali. Za to dostali obarvená vajíčka. „Nesměla mezi nimi chybět červená. Říkávalo se, že jsou obarvena Kristovou krví. Ale byl to i jakýsi symbol ochrany, červená barva odpradávna přinášela štěstí. Opět se tady prolínaly zvyky pohanské s křesťanskými," objasnila Alice Hradilová.