Jawa sbírala vavříny
Mezi české rodinné stříbro patřila značka Jawa, kterou proslavily motocykly. Továrna založená v roce 1922 ale původně vyráběla zbraně a granáty. Státních zakázek ale ubývalo, na trhu naopak chyběly motorky. Proto se firma po sedmi letech přeorientovala na jejich produkci. Jawa mimo jiné vynalezla první automatickou spojku pro motocykly. Zejména v 50. a 60. letech minulého století patřila Jawa ke špičkovým světovým výrobcům a své „kývačky“ nebo „péráky“ vyvážela do mnoha zemí.

Aktivní byla i v motoristickém sportu. Před válkou získali jezdci na jawách přes padesát vítězství na známé soutěži Šestidenní. Po válce mnoho titulů na těchto motorkách vybojovali legendární závodníci František Šťastný nebo Gustav Havel. Velké úspěchy slavily tyto stroje i na ploché dráze, kde na nich jezdili i závodníci ze západních zemí.
S okřídleným šípem na kapotě
Dlouhá a úspěšná historie automobilky Škoda se začala psát v roce 1895, kdy mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement založili malý podnik na výrobu kol. O čtyři roky později začali vyrábět i malý motocykl Slavia a v roce 1905 i první model automobilu. Voiturrete A se stal okamžitě prodejním trhákem. Značka Laurin&Klement zanikla v roce 1925 po spojení se Škodovými závody v Plzni a od té doby už nese jméno i znak Škoda.
Velmi úspěšným modelem se stal Popular, který se začal vyrábět ještě před válkou a prodalo se ho téměř dvacet tisíc kusů. Elegantního kabrioletu Škoda Felicia vyráběného v letech 1959 až 1964 vzniklo necelých 16 000 kusů. První opravdu moderní vůz Škoda byl model 1000 MB. Dostal samonosnou karoserii a také motor vzadu. Dnes už legendou je také jeho následovník Škoda 100 MB. V roce 1976 je nahradily modernější typy Škoda 105/120 vyráběné souběžně s užitkovou Škodu 1203. Velkou oblibu si získala kupé Škoda Rapid a Garde, které byly naprosto nedostatkovým zbožím.

Po sametové revoluci se Škoda spojila s německou automobilkou Volkswagen a rychle se rozvíjela. Dnes je největším českým exportérem a jedním z největších zaměstnavatelů. Nedávno se dohodla s plzeňskou Škodou, že od roku 2029 bude tento název i znak okřídleného šípu používat už jen automobilka.
Tatrovky objely svět
Další legendární automobilkou na našem území je Tatra, kterou proslavily především nákladní vozy. Mezi legendy ale patří i Tatra 11, Hadimrška, proudnicové tatrovky, slavná Tatra 603 a další. Tatrovky ve světě proslavili cestovatelé Miroslav Zikmund a Jiří Havelka, kteří při dvou expedicích objeli prakticky celý svět. Historie Tatry se začala psát už v roce 1850, kdy Ignác Šustala založil svůj podnik na výrobu kočárů a bryček. První automobil nazvaný Präsident opustil továrnu v březnu 1897, o rok později se začaly vyrábět nákladní vozy. Název Tatra nese automobilka od roku 1927 a má opravdu spojitost se slovenskými velehorami. Právě tam se totiž v té době testoval model U.

Po druhé světové válce Tatru proslavily především nákladní automobily: Tatra 111, která vznikla za druhé světové války, jedna z nejlegendárnějších tatrovek - dvanáctitunka Tatra 138, její nástupkyně Tatra 148 nebo kolos Tatra 813 spolehlivě sloužily v mnoha zemích. Vozy z produkce si můžete v Kopřivnici prohlédnout ve dvou samostatných expozicích. Jedna se věnuje osobním autům, druhá, která byla otevřená loni na podzim, pak nákladním vozům.
Jede traktor, je to Zetor…
Tradiční česká značka zemědělské techniky oslavila loni 75 let. Zetor sice nebyl první traktor na našich polích, ale je s ním neodmyslitelně spojená novodobá historie českého zemědělství. Už rok po založení firma exportovala kolem tisíce strojů například do Irska, Belgie, Polska či Dánska. Zetor drží několik světových „nej“, jeho největší legendou je slavný Crystal, který se vyráběl od roku 1968.
Crystal měl prvky a řešení na tehdejší dobu převratné, například bezpečnostní kabinu zabezpečenou proti převrácení nebo násobič kroutícího momentu, který umožnil měnit převodové stupně pod zatížením a násobit tak počet převodových stupňů. S historií a současností Zetorů se můžete seznámit v Zetor Gallery v Brně-Líšni.