Dělníci v Pardubicích přestaví podstatnou část kolejiště, prodlouží podchod a vybudují nové ostrovní nástupiště číslo 5. Kompletní modernizací projdou také všechna stávající nástupiště tak, aby umožnila bezbariérový nástup do nízkopodlažních vlaků.

Osazen bude nový informační a orientační systém a zvukové majáčky pro nevidomé. V podchodech budou nově pojízdné schody.

Nově vznikne i lávka, která propojí severní a jižní části města a budou z ní přístupy na perony. Průjezdná rychlost se zvýší ze 100 kilometrů v hodině na 160 kilometrů v hodině. Jak doplnila Správa železnic na svém Facebooku, bude položeno 24 kilometrů nových kolejí a sto nových výhybek. Součástí modernizace nebude takzvaná Ostřešanská spojka, což je léta plánovaná nová trať na Chrudim. Její stavba je kvůli odporu obcí v nedohlednu.

Práce v uzlu Pardubice zásadním způsobem omezí železniční provoz, a to především ve druhém roce výstavby. Podle dřívějších informací SŽ bude zcela vyloučen provoz v úsecích Pardubice-závodiště – Pardubice-Rosice nad Labem i Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice nad Labem, a to zhruba na pět měsíců.

Omezení se dotknou i kapacity stanice

Předtím i potom bude omezen provoz i v mezistaničních úsecích Kostěnice – Pardubice hl. n. a Pardubice hl. n. – Přelouč. Rovněž kapacita samotné stanice Pardubice hl. n. bude omezena.

Předpokládaný termín zahájení stavby je letošní červenec. V roce 2020 se počítá s přípravnými pracemi v takzvané nulté etapě s krátkodobými výlukami. Hlavní stavební činnost bude probíhat v hlavních výlukách od února 2021 do prosince 2023. Práce na úpravě ETCS pak budou probíhat až do prosince 2024.

Stavba bude v první fázi financována z národních zdrojů, stát na ní nedávno přidal Správě železnic peníze. Železničáři nicméně očekávají, že později jim na stavbu přispějí evropské fondy.