Bohatým brát a chudým dávat. Nějak tak by mohla na první pohled vypadat dotační strategie, kterou vláda plánuje zavést v letech 2023–2027. Nově by totiž měly být výrazně zvýhodněny menší podniky, které hospodaří na půdě ne větší než 150 hektarů. „V praxi by to znamenalo, že větší firmy si pohorší i o několik milionů,“ vysvětluje Jaroslav Michal, předseda Okresní agrární komory pro okres Žďár nad Sázavou. „V současné době platí jednotná sazba 3 330 korun ročně na každý hektar přihlášený do dotací. Změna by vypadala tak, že na prvních 150 hektarů získá podnik dotaci ve výši 6 500 korun a na každý další pak již pouze 1 900 korun. Takže my, větší podniky, které disponují dvěma, třemi tisíci hektary, bychom v průměru dostávali asi 2 100 korun na hektar, tedy třetinu toho, co drobní zemědělci,“ dodává Jaroslav Michal, který působí i jako prokurista podniku PROAGRO Radešínská Svratka.

Podle Michala navazují chystaná opatření na snahy o transformaci českého zemědělství, která mimo jiné upřednostňuje především malé zemědělce, regionální obchody a výrobu. „Je ale důležité si uvědomit, že co se týče například mléka, za devadesáti procenty jeho produkce stojí právě velké podniky, které mají kravíny. U malých zemědělců by zaměření na méko nebylo ani produktivní, soustředí se na pastevní odchov a produkci hovězího masa. To samé platí i pro produkci vepřového masa či chov drůbeže,“ vypočítává Michal. Podle něj tak nikdo nedomýšlí, že se podkopávají samotné základy výroby potravin v České republice. „Pokud chceme být konkurenceschopní starým členským zemím Evropské unie, dotace zkrátka potřebujeme. Protože na západě jsou ještě mnohem vyšší než u nás,“ apeluje Michal.

Protest měl sice začít až ve 12.05, tedy, že je pět minut po dvanácté, do Třebíče ale první traktory zamířily už kolem jedenácté dopoledne.
Traktory na silnicích: podívejte se na protestní jízdu zemědělců z Vysočiny

Protesty v celé republice organizovala právě Agrární komora a Zemědělský svaz. Ve žďárském okrese se jelo do Žďáru nad Sázavou z Nového Města na Moravě, Bohdalova a Ostrova nad Oslavou, poslední skupina vyrazila ze Záblatí do Velkého Meziříčí. Ostatní řidiči se na silnici mohli potkat většinou s traktory s přívěsem či nákladními auty, celkem jich v okrese vyjelo šestačtyřicet ze zhruba dvaceti podniků.

Plány protestujícím poněkud překazilo počasí – silný vítr a husté sněžení. Například trasu z Nového Města plánovali projet dvakrát, kvůli zhoršeným podmínkám ji ale absolvovali pouze jednou. K žádným komplikacím však nedošlo. „Nevytvořili jsme žádný dopravní problém. A to jsme ani nechtěli, abychom blokovali provoz a omezovali ostatní řidiče,“ zdůrazňuje Jaroslav Michal. „Šlo nám o to zkrátka vyjet a ukázat, že tu jsme. Vadí nám, že ministr zemědělství ani premiér s Agrární komorou ani Zemědělským svazem nejednají. Chtějí politicky řešit Agrofert a Andreje Babiše a doplácíme na to my, kteří s nimi nemáme nic společného.“

Hana Kabrdová

Procházka zasněženou Jihlavou.
Ladovská zima. Sněhová peřina pokryla stříbrnou Jihlavu nebo pohádkovou Telč