Tento festival, který vznikl ve Žďáru nad Sázavou pravidelně představuje po boku žďárského tenoristy Jakuba Pustiny zajímavé operní pěvce z naší i zahraniční operní scény. Jakub Pustina již dvacet let patří mezi přední operní pěvce a díky své houževnatosti, mohutnému hlasu a talentu se propracoval až na pěvce nejnáročnější operních partů na světě a to partů Richarda Wagnera. Díky své nezdolné hlasové výdrži a brilantní technice patří do hrstky pěvců na celém světě, kteří jsou schopni zvládnout extrémně dlouhý a extrémně náročný pard Wagnerova Tristana. Jakub Pustina však zůstává nadále vysočinským patriotem a jeho festival je tak již neodmyslitelnou součástí kulturního dění na Vysočině. V minulosti festival hostil vynikající mladé operní pěvce z mnoha zemí světa a mnohdy i již velice známé a renomované umělce. Ovšem v letošním roce vystoupí po jeho boku legenda světové opery, sopranistka Gabriela Beňačková a umělce na klavír doprovodí doc. Marta Vašková.


 "Gabriela Beňačková je opravdovou světou legendou, hvězdou, která nehasne a je pro mě velkou inspirací. Její více než padesátiletá kariéra na nejprestižnějších operních scénách jako je Metropolitní opera v New Yorku, milánská La scala nebo Vídeňská opera je neuvěřitelná, ohromující a už nikdo ji nemůže doběhnout. Když jsme se před mnoha lety potkali, netušil jsem, že se staneme nerozlučnou dvojicí, která bude řadu let vystupovat u nás i v zahraničí." uvádí Jakub Pustina

Pěvci se společně představí na třech místech Vysočiny, a to: 4.9. od 19:00 v Evangelickém kostele v Humpolci 5.9. od 15:00 v Kostele sv. Prokopa ve Žďáru nad Sázavou 9.9. od 17:00 v Bazilice sv. Prokopa v Třebíči


Vstupenky na koncerty jsou k dispozici v předprodeji v informačních centrech v Humpolci a Žďáru nad Sázavou. 
V programu koncertu se mohou návštěvníci těšit na působivé písně, árie a dueta, které Gabrielu Beňačkovou a Jakuba Pustinu charakterizují. 
"Koncert s Gabrielou Beňačkovou je pro mě vždy obrovský zážitek a je neuvěřitelné, že její hlas stále neztratil nic ze své krásy a opojnosti. Milovníci operního zpěvu by si tento koncert rozhodně neměli nechat ujít, protože se už nebude nikdy opakovat ." dodává Jakub Pustina

JAKUB PUSTINA


Jakub Pustina, rodák ze Žďáru nad Sázavou, měl blízký vztah k hudbě již od útlého mládí, kdy byl členem pěveckého sboru Žďáráček. Jeho profesí se ale stala chemie, kterou vystudoval, ve které vynikal a získával mnohá ocenění u nás i v zahraničí. Za své přínosy v oblasti analytické chemie získal prestižní cenu držitele Nobelovy ceny Jaroslava Heyrovského. V jednadvaceti letech však navštívil operní představení Tosca (G. Puccini), a to ho natolik uchvátilo, že se okamžitě začal věnovat opernímu zpěvu. Od počátku své pěvecké kariéry byl veden dlouholetým sólistou Národního divadla v Praze Václavem Zítkem jako barytonista. Jakub Pustina je absolventem brněnské Janáčkovy akademie múzických umění a také mnoha Mistrovských pěveckých kurzů, např. Petra Dvorského nebo Gabriely Beňačkové.

Je držitelem několika ocenění z mezinárodních pěveckých soutěží. V roce 2005 získal první cenu na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech a v roce 2006 debutoval na jevišti Státní opery v Košicích jako Valentin v Gounodově opeře Faust a Markétka. Další role na sebe nenechaly dlouho čekat a Jakub Pustina ztvárnil na jevištích Státní opery v Košicích, Národního divadla v Bratislavě, Národního divadla v Praze, Moravského divadla v Olomouci, Jihočeského divadla v Č. Budějovicích nebo Divadla J.K.Tyla v Plzni seržanta Belcora (G. Donizetti – Nápoj lásky), toreadora Escamilla (G.Bizet – Carmen), lorda Enrica (G.Donizetti - Lucia z Lammermooru), Germonta (G. Verdi – Traviatta), Evžena Oněgina (P.I. Čajkovský - Evžen Oněgin), Ambrosia (K.M. von Weber – Tři Pintové), Silvia (R. Leoncavallo – Komedianti), Alfia (P. Mascagni – Sedlák kavalír), Mercutia (Ch. Gounod – Romeo a Julie), barytonové sólo (C. Orff – Carmina Burana), Bartensteina (R. Baumgartner – Maria Theresia) nebo hraběte Lunu (G. Verdi – Trubadúr). Mezi jeho nejoblíbenější role patří bezesporu Gabriel von Eisenstein (J. Strauss – Netopýr). Zpíval po boku Petra Dvorského, Josého Cury, Gabriely Beňačkové nebo Evy Urbanové.

V roce 2008 založil Mezinárodní pěveckou soutěž v operním zpěvu, jako program podpory mladých nadějných talentů z celého světa. Tato soutěž sdružuje a prezentuje pěvce z více než šedesáti zemí světa. Jakub Pustina získal také v roce 2008 Nejvyšší ocenění Kraje Vysočina za přínos v oblasti kultury.


Od roku 2014 se Jakub Pustina ve spolupráci s legendární sopranistkou Gabrielou Beňačkovou začal věnovat hlasovému oboru dramatického tenora a debutoval v Národním divadle Panama jako Canio (R. Leoncavallo – Komedianti).


V současné době se věnuje především interpretaci R. Wagnera, L. Janáčka, B. Smetany a P.I. Čajkovského. Dílo Richarda Wagnera měl možnost prezentovat i v rámci nejprestižnějšího festivalu Richarda Wagnera v německém Bayreuthu, kde současně absolvoval i Mistrovské pěvecké kurzy Michellel Breedt pro wagnerovské pěvce. V roce 2016 nastudoval náročný tenorový part v Janáčkově díle Glagolská mše, který pod taktovkou dirigenta Charlese Olivieri-Munroe zpíval u nás i v zahraničí.

Po úspěšném představení svého hlasu na mezinárodní pěvecké soutěži WAGNERSTIMMEN v německém Karlsruhe byl Mezinárodní společností R. Wagnera vybrán pro projekt v Singapuru, kde v roce 2016 debutoval jako Erik ve Wagnerově opeře Bludný Holanďan. Ve stejném roce se také vrací do Panamy, tentokrát jako Macduff (G. Verdi – Macbeth).

V jeho tenorovém repertoáru dále nalezneme roli Tristana (R.Wagner – Tristan a Isolda), Dalibora (B. Smetana – Dalibor), Siegmunda (R. Wagner – Die Walküre), Parsifala (R. Wagner – Parsifal), Hermana (P.I.Čajkovský – Piková dáma) nebo Števy a Lacy (L. Janáček – Jenůfa).


Posluchači měli možnost slyšet jeho hlas za doprovodu Českého národního symfonického orchestru, Thüringenské filharmonie, Karlovarského symfonického orchestru, Filharmonie Hradec Králové, Severočeské filharmonie Teplice, Plzeňské filharmonie nebo Krakovské filharmonie. A dále za doprovodu symfonických orchestrů nebo klavíru například v Polsku, Rusku, Německu, Belgii, Francii, Itálii, Rakousku, Maďarsku, Lucembursku, Dánsku, Slovensku, Americe, Singapuru, Panamě, Austrálii a Novém Zélandu.


Pěvecky se zdokonaluje u legendární sopranistky, Kammersängerin Mgr. Art. Gabriely Beňačkové a viceprezidentky Mezinárodní společnosti Richarda Wagnera Prof. Alessandry Althoff-Pugliese.

GABRIELA BEŇAČKOVÁ


Životopis sopranistky Gabriely Beňačkové za 47 let její jedinečné umělecké kariéry bychom museli psát na nespočet stran, tak alespoň to nejdůležitější.

Gabriela Beňačková je operní a koncertní pěvkyně světového formátu. Narodila se v Bratislavě, kde vystudovala konzervatoř a VŠMU. Získala titul Mgr. Art.

V roce 1969 se stala absolutní vítězkou 4. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka v Karlových Varech. Načež talentovanou sopranistku angažoval v r. 1970 do Národního divadla v Praze ředitel Přemysl Kočí, kde působila 11 let a ztvárnila několik nádherných operních postav - Natašu Rostovovou (S. Prokofjev - Vojna a mír), Mařenku (B. Smetana - Prodaná nevěsta), Hedviku (B. Smetana - Čertova stěna), Markétku (Ch. Gounod - Faust a Markétka), Mimi (G. Puccini - La Boheme), Manon Lescaut (G. Puccini – Manon Lescaut), Leonoru (L. v. Beethoven - Fidelio), milovanou Rusalku (A. Dvořák - Rusalka), Káťu Kabanovou a Jenůfu od Leoše Janáčka. V r. 1983 zpívala při znovuotevření Národního divadla v Praze titulní postavu Libuše od Bedřicha Smetany a současně převzala i české občanství.

Celých 47 let žije v Praze, avšak většinu života prožila na předních světových operních scénách jako stálý host např. v Bavorské státní opeře v Mnichově (20 let), ve Státní opeře ve Vídni (22 let), ve Stuttgartu, v Bonnu, v Hamburku, v Covent Garden v Londýně, v Itálii (Milán – La Scala, Reggio Emilia, Modena, Parma, Bologna, Řím, Benátky, Janov), ve Španělsku (Madrid – Teatro Real, Barcelona – Grand TheatredelLiceu, Granada, Valencie, Sevilla). Dále také zpívala v Amsterdamu, Edinburgu, Paříži, Moskvě (Bolšojteatr), Buenos Aires (TheatroColon) a velmi často v Japonsku. Taktéž mohli diváci obdivovat její hlas v Americkém San Franciscu, Torontu, Los Angeles a hlavně v Metropolitní opeře v New Yorku, kde působila v letech 1990 - 1999 a odzpívala zde takřka 50 představení v rolích Káťa Kabanová, Jenůfa, Mimi, Leonora a Desdemona. V roce 1994 byla historicky poprvé v Metropolitní opeře v New Yorku uvedena Rusalka Antonína Dvořáka, kde Gabriela Beňačková jako dosud nepřekonaná Rusalka zcela oslnila publikum.

Mezi její nejoblíbenější postavy patří celý život Jenůfa, Káťa Kabanová, Rusalka, Mařenka z českého repertoáru, ze světového pak Taťána (P. I. Čajkovský - E. Oněgin), Líza (P. I. Čajkovský - Piková dáma), Amelie (G. Verdi - Maškarní bál), Desdemona (G. Verdi - Otello), Ariadne (R. Strauss - Ariadneauf Naxos), Margherita a Elena (A. Boito -Mefistofele), Maddalena (U. Giordano - Andrea Chenier). Velmi ráda také zpívala Elizabetu (R. Wagner - Tanhäuser) a Sentu (R. Wagner- Bludný Holanďan).

Velkou ctí bylo pozvání do Vatikánu, kde zpívala pro papeže Jana Pavla II., s nímž se měla možnost osobně setkat.

Kromě působení na operních scénách po celém světě odzpívala Gabriela Beňačková se špičkovými kolegy, dirigenty a osobnostmi světového formátu nesčetné množství koncertů, oratorií a mší. Jejím nejoblíbenějším a nejčastějším operním partnerem na zahraničních scénách byl tenorista Placido Domingo a na jevišti Národního divadla v Praze tenorista Ivo Žídek a tenorista Peter Dvorský.

Je držitelkou ceny Grammy za recitál české písňové tvorby za doprovodu světového klavíristy Rudolfa Firkušného, pařížské Ceny Artura Toscaniniho, Zlaté medaile Giuseppe Verdiho, dále medaile 200 let Bolšogoteatra, medailí L. Janáčka, A. Dvořáka, E. Destinnové a Masarykovy akademie. Od roku 1985 je nositelkou rakouského a bavorského titulu Kammersängerin a českého titulu národní umělkyně. V roce 2008 převzala Gabriela Beňačková z rukou prezidenta Václava Klause státní vyznamenání Za zásluhy v oblasti kultury.

V roce 2013 měla opět fenomenální úspěch v rakouském Salzburgu, když na tamním festivalu ztvárnila roli hraběnky La Roche v Zimmermannově díle Die Soldaten, který v divadelní sezoně 2014 - 2015 triumfálně zopakovala v milánské La Scale.

V roce 2016 získala medaili od Českého svazu bojovníků za svobodu a v roce 2018 převzala nejvyšší státní vyznamenání Slovenské republiky - Řád bílého dvojkříže.

Gabriela Beňačková se v současné době zaměřuje především na koncertní vystoupení. Zpívá s klavírem i orchestrem s tenoristou Jakubem Pustinou nebo s kytaristou Lubošem Brabcem.

Aktivně se věnuje pěvcům mladé generace, zdokonaluje je a pořádá mistrovské a interpretační kurzy.

Je mnoho let předsedkyní poroty Mezinárodní pěvecké soutěže Jakuba Pustiny a členkou poroty Mezinárodních pěveckých soutěží Antonína Dvořáka v Karlových Varech a Mikuláše Schneidra - Trnavského ve slovenské Trnavě.

Jméno Gabriela Beňačková nese i planetka ve vesmíru.