S odmítnutím u lékaře má své zkušenosti slovenský dělník, který je zaměstnán v jedné ze žďárských firem.

„Vyhledal jsem nedávno lékaře kvůli dvoudenní bolesti hlavy. Odmítl mě však vyšetřit, pokud mu to nezaplatím. Tak jsem se otočil a šel to radši vyležet,“ řekl dělník ze Slovenska, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Podmínkou k ošetření u lékaře je, aby měl v pořádku dokumenty od zdravotní pojišťovny. „Cizince v evidenci nevedeme. To mají na starosti pojišťovny. V případě, že je cizinec přihlášen u tuzemské pojišťovny, má většinou průkaz, na základě kterého ho ošetříme,“ vysvětlil praktický lékař Jan Konečný z Pacova na Pelhřimovsku.

Cizinci nejdříve dostanou od pojišťovny formulář, se kterým přijdou k lékaři a ten je ošetří. „Péči si ale cizinci platí do té doby, dokud s nimi pojišťovna neuzavře pojištění,“ dodala Eva Benková, praktická lékařka z Třebíčska.

„Pokud je u zahraniční pojišťovny, také ho ošetříme, předepíšeme léky na stvrzenku, kterou si nechá doma proplatit,“ nastínil Konečný.

„Některým se to samozřejmě nelíbí. když chci peníze přímo po pacientovi, které by mu jeho pojišťovna následně proplatila, tak je nepříjemný. Je to věčný problém,“ přidala zkušenost praktická lékařka Božena Michalová ze Žďáru nad Sázavou.

Jiná situace nastává v případě akutního případu. „Ty ošetřit musíme, ať se jedná o kohokoliv. Zda je, či není pojištěn, se zjišťuje až následně,“ doplnil Jan Konečný.