V automobilovém světě dnes působí množství značek, které nemají ve svém portfoliu ani jeden jediný model ve verzi s pohonem na všechna čtyři kola. Přitom v Česku je stále velmi žádaný.

Oproti tomu japonská značka Suzuki nabízí zákazníkům možnost zvolit si „čtyřkolku“ i do těch nejmenších typů.

Testovaný model Suzuki Swift 4x4 si dopodrobna můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii.

V zimním období jsem měl možnost prověřit městský hatchback Suzuki Swift ve variantě 1,2 DualJet Hybrid 4x4 Allgrip, který ale, jak se ukázalo při jedné části testu, prokázal téměř schopnosti horské kozy. Uklouzané zasněžené stoupání k rozhledně, ve kterém to všechny jiné vozy vzdaly, projel s bohorovným klidem.

Retro edice Suzuki Jimny
Retro edice Suzuki Jimny je krásná. K nám ale bohužel nedorazí

Swift v současné generaci je na trhu již šestým rokem a brzy se tedy čeká generační výměna, Přesto jeho vnější design stále působí sympaticky a nadčasově. Snad jen velké světlomety vpředu i vzadu jsou dnes již na nových modelech zřídkakdy vídané.

Interiér je také trošku ještě ze staré školy. Ale konzervativněji založeným řidičům to určitě vadit nebude. Spíše naopak.

Plusy:
+ dobré jízdní vlastnosti
+ dobrá ergonomie
+ unikátnost pohonu 4x4 v této kategorii

Mínusy:
- vyšší hlučnost na dálnici
- příliš citlivé nastavení asistenčních systémů
- absence fyzických tlačítek u displeje

Swift je malé městské auto v levnější cenové kategorii. Je tedy logické, že nějaké designové výstřelky luxusní materiály nebo přemíra digitalizace se v jeho kabině nekoná. Plasty jsou tvrdé, ale jejich kvalita rozhodně není špatná. Stejně dobře byla zpracovaná také sedadla a veškeré ovládací prvky.

Za volantem, který je ve sportovním duchu dole trošku zploštělý, je tradiční kaplička s analogovými přístrojovými ukazateli, mezi nimiž se nachází poměrně malý displej palubního počítače.

Novinkou v interiéru po faceliftu je zvětšený multimediální displej, na kterém se ale například hlasitost audiosystému upravuje pouze pomocí virtuálních ovladačů. Naštěstí ovladače klimatizace, které jsou pod ním, zůstaly ve formě velkých otočných knoflíků a dalších fyzických tlačítek. Ve výbavě je možná až překvapivé množství elektronických asistenčních systémů. Auto třeba i čte dopravní značky, což se samozřejmě hodí. Trošku nepříjemné ale je, že ukvapeně varuje třeba před srážkou, i když jste si jisti, že žádná nehrozí.

Mazda CX-60 s řadovým vznětovým šestiválcem
Mazda vyvinula pro své rodinné SUV CX-60 nový diesel. Spotřeba příjemně překvapí

Jelikož auto měří na délku jen necelých 385 centimetrů, nedá se očekávat, že by se dalo ve větší míře využívat jako rodinný stěhovák. Přesto prostor v něm není v žádném případě úplně malý. I díky vyšší stavbě karosérie a nižšímu ukotvení sedaček se zejména vpředu pohodlně uvelebí majitelé jakýchkoli typů postav. Vzadu je to samozřejmě už horší, ale obstojné místo pro kolena i hlavy tu budou mít také lidé, kteří měří do zhruba 175 centimetrů.

Objem zavazadelníku postačí na běžný týdenní nákup dvoučlenné rodiny, případně tříčlenné, ve které je malé dítě. Pokud ho chcete zvětšit, můžete sklopit jednu ze dvou částí opěradel, které jsou rozdělené v tradičním poměru 40:60. Na přechodu mezi zavazadelníkem a kufrem ale poté vznikne schůdek. Není k dispozici žádný otvor pro prostrčení delších předmětů a ani zpracování obložení stěn a podlahy nebylo úplně v top kvalitě.

Kompaktní rozměry, solidní hmotnost (i ve verzi 4x4 jen padesát kilogramů nad hranicí jedné tuny) i kola takzvaně v rozích karosérie však dělají jízdu se Swiftem zábavnou.

Jen na dálnici se moc nehodí

Navzdory tomu, že pod kapotu se montuje pouze jediná motorizace. Je jí čtyřválcová zážehová dvanáctistovka, která i díky mírné elektrifikace mildhybridním systémem poskytuje nejvýše 83 koňských sil. Ve sprintu rozhodně nevyniká, neboť hodnota zrychlení z nuly na sto je v této verzi skoro čtrnáct sekund.

V praxi však, pokud cestujete jen s jedním spolujezdcem, ovšem Swift na silnicích prvních až třetích tříd nepůsobí rozhodně pomalu. Především díky sportovně naladěnému podvozku, který dovoluje vykružovat oblouky rychlejším tempem než většina konkurentů v této velikostní kategorii a současně se v nich nenaklání a ze stopy ho nevyhodí ani běžně hluboký výtluk, na který v zatáčce najedete.

Obratnost vozu ukazuje i oficiální video automobilky:

Zdroj: Youtube

Současně pohon všech kol zajistí plynulý a solidní výjezd ze zatáčky. Pokud samozřejmě správně pracujete s pětistupňovou manuální převodovkou. K pohonu všech kol totiž u Suzuki Swift nelze přiřadit bezestupňovou převodovku CVT, která je jinak pro Swift také v nabídce. Na druhou stranu je to možná dobře, protože takto se zatím Swift 4x4 udrží pod hranicí půl miliónu korun (konkrétně testovaná verze v nejvyšším stupni výbavy stála 470 900 Kč).

To manuální převodové ústroí má pět stupňů. To se hodí při jízdě mimo dálnice, na autostrádě však nepřítomnost šestého „kvaltu“ má na svědomí vyšší hlučnost pohonného agregátu.

Nový Renault Espace
Nový Espace v jiném pojetí. Renault posunul tento model více do světa SUV

Také spotřeba by pak mohla být zejména při jízdě na tuzemském dálničnímu limitu nižší, než sedm litrů, které ukazoval palubní počítač. O něco menší hodnoty přináší městské přesuny. Dlouhodobou kombinovanou spotřebu lze ale udržovat bez problémů poblíž šestilitrové hodnoty.

Mezi silné stránky tohoto auta lze ještě zařadit velmi dobrý výhled na dění kolem vozu, krásně fungující řazení i dobře dávkovatelný účinek brzd v přímé úměře se stoupajícím tlakem na prostřední pedál.

Základní technická data:

Karosérie: pětimístný pětidveřový hatchback
Motory/Spotřeba: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,2/ 83koní – 4,7-5,4 litru
Převodovky: pětistupňová manuální, bezestupňová CVT
Vnější rozměry: 3845x 1735x1520 mm
Rozvor: 2450 mm
Zavazadlový prostor: 265/579l
Max. rychlost: 170-180 km/hod
Zrychlení: 12,2- 13,8 s
Ceny: od 358 900 Kč