Ke světu klasických automobilů rozhodně patří i ty s karosérií kabriolet. Ještě na počátku tohoto tisíciletí je nabízely téměř všechny značky produkující dostupná auta pro řidičské masy, nyní je již v zásadě najdeme jen v nabídce prémiových automobilek.

Audi nyní prodává tři modely s možností jízdy s otevřeným nebem nad hlavou, ale dva z nich (TT a R8) se zanedlouho dostanou do výslužby.

Delší životní perspektiva tak čeká vlastně jen typ A5 Cabrio. Právě ten jsem nyní podrobil týdennímu redakčnímu testu.

Důkladně si ho můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii.

Současná generace modelu Audi A4, z něhož je odvozeno i kupé A5 a logicky také A5 Cabrio, prošla nedávno menší modernizací. Při ní se měnil také vzhled přední i zadní partie, i když o nějaké dramatické zásahy se nejednalo. Nová maska chladiče je teď širší, rozšířil se také zadní difuzor. I díky tomu vypadá vůz i na sklonku svého životního cyklu stále velmi lákavě.

Zejména, pokud je, stejně jako náš zkoušený exemplář, lakováno výraznou červenou barvou, která výborně ladí s černou plátěnou skládací střechou. Dojem pak v tomto případě ještě vylepšovaly prvky související s příplatkovým paketem S-Line.

Auto se hodí prakticky na všechny typy silnic
Pán dlouhých cest: Test Audi A6 Avant Quattro s příjemným dieselovým šestiválcem

A5 Cabrio je čtyřmístné auto a skutečně se v něm čtyři lidé dají vcelku pohodlně přepravovat. Slovo vcelku je na místě. Pokud je totiž střecha stažená, pak na vzadu sedící větší lidi při rychlostech nad osmdesát kilometrů v hodině už docela fouká, pokud je zase střecha natažená nad prostorem pro cestující, pak zase lidé s výškou nad sto osmdesát centimetrů vytvářejí svojí hlavou v textilu bouli.

Na to, jak střecha pracuje, se můžete podívat v následujícím videu:

Zdroj: Youtube

Jinak je ale A5 Carbio výborně použitelná i jako auto sloužící dennodenně, nejen pro víkendové vyjížďky při krásném jarním či letním počasí.

Konkrétně testovaný kousek byl ve verzi s nejsilnějším benzinovým motorem a pohonem všech kol. Automatická převodovka již je v tomto modelu samozřejmostí.

Kvůli natažení střechy nemusíte zastavovat

S nataženou střechou je jízda také v dálničních rychlostech velmi tichou záležitostí. Vlastně byste sluchem nejspíše ani nerozeznali, zda vás vezou v kupé s plechovou nebo v kabrioletu s plátěnou střechou.

Výhodou pak je, pokud máte štěstí na počasí, jaké jsem měl během vyhrazeného testovacího období já, že si onu střechu můžete během dvaceti sekund pomocí elektromotorů složit a při jízdě se opalovat či kochat se (při zastávkách) pohledem na modré či hvězdnaté nebe.

Se střechou lze manipulovat dokonce za jízdy, pokud nepřekročíte rychlost padesát kilometrů v hodině. Zejména pak v obcích můžete chodcům předvést působivou show. Praktické je to zejména tehdy, když vás překvapí májový deštík a zrovna není kde zastavit.

Audi, jak je už je pro tuto značku typické, si dává záležet i na detailech. A tak například okraj čelního skla po odklopení střechy nehyzdí žádné přiznané zámky pro její ukotvení. Vidět je jen lem z černého materiálu. Zámky pak uvidíte teprve po vystoupení, když se podíváte shora.

I na šumavských horských silnicích dokáže Audi Q4 e-tron ujet na jedno nabití delší vzdálenost, než kolik uvádí technické údaje
Jet na přesnost nebo na nejnižší spotřebu? To je dilema při soutěži elektrobilů

Palubní deska je v A5 Cabrio ještě ze staré školy. To znamená, že na její úroveň vystupuje velký centrální displej a pod ním se nacházejí fyzické ovládací prvky. Například pro klimatizaci, která byla dokonce třízónová.

Plusy:
+ design
+ jízdní vlastnosti
+ zpracování detailů

Mínusy:
- mírně větší spotřeba
- obtížně přístupný zavazadlový prostor
- lehce zastarávající infotainment

Také třeba mezi jednotlivými nabízenými jízdními režimy lze volit mačkáním tlačítka, stejným způsobem se zapíná a vypíná systém start&stop.

Vynikající jsou sedačky, které mají možnost prodloužení podpěry stehen. Poměrně snadno se nastupuje i dozadu.

Zavazadlový prostor bude svojí kapacitou vyhovovat spíše dvojici cestujících. Také má malý vstupní otvor, což je samozřejmě dáno nutností do horní části skládat střechu.

Zřejmě největší příjemné překvapení mi Audi A5 Cabrio 45 TFSI Quattro připravilo svými jízdními vlastnostmi.

I na velkých kolech s nízkoprofilovými pneumatikami nepůsobil vůz na žádném zpevněném povrchu uskákaným nebo nervózním dojmem. Pouze při přejezdu jednoho záplatovaného úseku okresky, jejíž povrch navíc všemi různými směry promačkala těžká kola náklaďáků, se na chvíli čelní sklo rozvlnilo. To znamená, že se pevnost skeletu dostala na svůj limit. U starších typů kabrioletů tato situace ale nastávala každou chvíli.

Audi A5 Cabrio se dokonce nevzpírá ani snaze o ostřejší svezení. Auto má i tehdy chuť zatáčet, řízení je přesné a odpružení dokáže kola stále udržet v kontaktu s asfaltem. Přitom stále jede plavně, bez otřesů a nežádoucích pazvuků. V takovém případě může apetit motoru lehce přesáhnout hranici devíti litrů. Jinak se dá dlouhodobá spotřeba udržet někde mezi osmi a půl až devíti litrům benzínu na sto kilometrů.

Pohon všech kol pak pomáhá ke slušně hbitým výjezdům ze zatáček. Opravdu sportovní jízdu si ale většina majitelů odpustí. Nejlepším způsobem využití kabrioletu je totiž kochání se při průjezdu kolem zajímavých životných i neživotných objektů. Klidnému způsobu využívání napomáhá i příkladní chování dvouspojkové automatické převodovky, která si dokonce umí odpustit i proto ústrojí typické občasné cukání při popojíždění v kolonách.

Základní technická data


  • Karosérie: čtyřmístný dvoudveřový kabrioet
  • Motor/Spotřeba: Zážehový přeplňovaný čtyřválec 2,0/150-245 koní – 5,8 -7,4 litru, vznětový přeplňovaný čtyřválec 2,0/163-204 koní – 4,2-5,0 litrů
  • Převodovka: sedmistupňová automatická
  • Vnější rozměry: 4697x 2029x1384 mm
  • Rozvor: 2764 mm
  • Zavazadlový prostor: 370 l
  • Max. rychlost 222-250 km/hod
  • Zrychlení: 6,5-9,0 s
  • Ceny: od 1 442 900 Kč