V současné době je ještě třeba dořešit, jak konkrétně způsobem bude na šoféry dohlíženo, zda skutečně za parkování na Masarykově náměstí platí.

Obchůzky policie

„Čeká nás ještě jednání s Policií ČR a také s bezpečnostní agenturou LARN, která u nás supluje některé činnosti městské policie, abychom si upřesnili, jak to bude přesně probíhat," poznamenal starosta s tím, že se státními policisty je předjednáno, že jednou denně auta parkující na náměstí obejdou a zkontrolují.

Automaty se do Bystřice dostanu prostřednictvím koncesní smlouvy radnice s jejich dodavatelem, přičemž to má být pro Bystřici finančně výhodnější, než kdyby si přístroje koupila a provozovala sama. „Vstupní náklady jsou pro nás takto minimální, zhruba kolem sedmdesáti tisíc korun bez daně, oproti nákladům na koupi automatů a provozování. Ty by dosáhly přibližně milion korun," uvedl starosta. Doplnil, že spolupracující pražská firma City Parking Group na základě koncesní smlouvy zajistí i provedení příslušného vodorovného a svislého dopravního značení.

Za parkování na náměstí se bude platit v pracovní dny od 8 do 17 hodin a v sobotu od 8 do 11 hodin. V neděli a ve svátky parkování zpoplatněno nebude. Zadarmo má být parkování pro jednostopá vozidla. Hodina stání na náměstí vyjde na pět korun, každá další na deset.

Smlouva s dodavatelem parkovacích automatů bude pětiletá s roční výpovědní lhůtou, s čímž je spojené i rozdělení výnosu z automatů. „Padesát procent výtěžku bude určeno pro město, padesát procent pro firmu, která nám přístroje dodá a zajistí jejich servis," upřesnil bystřický místostarosta Josef Vojta.

Placené stání se bude týkat výhradně náměstí, všechna ostatní místa v okolí, například parkovací místa za Starou radnicí, budou dál bez poplatku. Bezplatné parkování bude i nadále zachováno na odstavném parkovišti za náměstím.

O zpoplatnění parkování začali bystřičtí zastupitelé uvažovat poté, co se vystupňoval problém, kde na náměstí, byť třeba jen na chvíli, odstavit auto. „Někteří zaměstnanci z úřadů, nájemci obchodů či majitelé nemovitostí parkovací místa zabírají celodenně, jak jsme zjistili. Šlo zhruba o dvacet aut," konstatoval Karel Pačiska s tím, že dopravu z náměstí však radnice vymístit nechce, protože by na tom tratili tamní podnikatelé.

Když bystřická radnice před více než pěti lety řešila, jak bude po rekonstrukci náměstí vypadat tamní systém neplaceného parkování, bylo necháno na rozhodnutí motoristů, zda zaparkují svá auta na náměstí před obchody, anebo na vedlejším centrálním parkovišti za náměstím, kam z něj vede průchod a krytá lávka.