K administrativnímu posunu ale v plánovaném obchvatu došlo. Byla dokončena studie proveditelnosti, kterou nechal vypracovat Kraj Vysočina. Ta potvrdila dvě možné varianty pro vedení obchvatu Nového Veselí. „Studie proveditelnosti potvrdila původní námi navrženou trasu, kterou máme za- nesenou i v územním plánu, a pak byla navržena ještě jedna varianta. Ta je podobná, odchylka tam v podstatě je pouze v jedné zatáčce," potvrdil starosta Nového Veselí Zdeněk Křivánek.

„Budeme ale samozřejmě usilovat o tu naši trasu, protože v souvislosti s ní už máme vykoupenou většinu pozemků pro stavbu obchvatu," upřesnil starosta Křivánek. Trasa plánovaného odvedení dopravy z Nového Veselí a nedaleké Budče by měla vést východně od obou vesnic, tedy ve směru na Březí nad Oslavou.

„Obchvat by u nás uvítal snad každý. My sice nebydlíme přímo u silnice, ale jenom když kolem ní procházíme, je vidět, že aut pořád přibývá, dá se jen těžko přecházet. Kolem silnice jsou sice zrcadla, ale těch nepřehledných zatáček je v obci více," popsal situaci Tomáš Marek z Nového Veselí.

S tímto názorem se ztotožňují i další oslovení obyvatelé městečka. „Je o strach posílat děti do školy, protože silnici musí přejít a je to zrovna v době, kdy je dopravní špička. Sice od mala neslyší nic jiného, že se musí, než přejdou, několikrát rozhlédnout, ale znáte děti. Jsou často rozjívené, pokřikují po sobě, a tak se může stát, že auto přehlídnou. Spíš nechápu, na co se s obchvatem pořád čeká? Až tady opravdu někoho přejedou? To už bude pozdě," prohlásila Jana Kaňová z Nového Veselí.

Ze dvou možných variant zatím vybráno nebylo. „Stále platí, že obě varianty vedení obchvatu mají rovnocenné postavení. Jak varianta zakreslená v územním plánu obce, tak varianta zvažovaná investorem Krajem Vysočina," sdělila mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Od středy je na webu kraje zveřejněno zjišťovací řízení na obě varianty vedení obchvatu. „Po uplynutí lhůty, což je patnáct dní, a vyhodnocení připomínek bude rozhodnuto, kterou z navržených variant se budeme dále zabývat," dodala pro Žďárský deník krajská mluvčí Jitka Svatošová.

Zatímco na Nové Veselí dosud „nedošlo", obchvat letos zprovoznili jen o pár kilometrů dál. Auta vyvedl z Jamného na Jihlavsku, obce s pěti stovkami obyvatel.

O tom, že obchvat má svoje opodstatnění, se už přesvědčili také v sousedním tisícihlavém Bohdalově, který rovněž leží na spojnici mezi Žďárem a Jihlavou. V Bohdalově frekventovaná silnice obešla městys už v roce 2009.

Než k výstavbě obchvatu došlo, nechali si Bohdalovští provést měření, které ukázalo, že do městyse denně vjedou čtyři tisíce automobilů a vyjedou z něho tři tisíce vozidel všeho druhu.

„A tahle tranzitní doprava, což činí asi pětasedmdesát procent veškeré dopravy, jde dnes mimo nás, a to je oproti dřívějšímu stavu markantní změna," řekl pro Žďárský deník starosta Bohdalova Arnošt Juda.