Pacienti i lékárníci se obávali, jaké problémy s sebou zdravotnická reforma přinese. Po více než měsíci změn si na novou situaci všichni začínají zvykat. Jak to nyní v lékárně vypadá, popsala lékárnice Zuzana Frendlová ze žďárské lékárny na pěší zóně.

Na první pohled nejvýraznější je třicetikorunový poplatek. Jak na něj lidé reagují?
Většina našich zákazníků poplatek pochopila, akceptuje jej, a při výdeji léků tak nejsou žádné větší obtíže. Občas se samozřejmě vyskytne v tomto směru problém, ale s tím jsme počítali. Naopak je velmi pozitivní, že se nyní pacienti více zajímají o možnosti léčby jiným způsobem a také o prevenci. A poměrně dost také o zakoupení některých léčiv bez lékařského předpisu. Tím šetří nejenom vlastní kapsu, ale zároveň i spoustu času – sobě i lékařům.

Využívají klienti také možnost náhrady předepsaného léku za jeho generickou, tedy neoriginální a levnější náhradu?
Zajímají se o náhrady dražších a často originálních léků za léky levnější a často i generické mnohem více než dříve. Po konzultaci s lékárníkem tak mohou ušetřit poměrně značné částky peněz. Bohužel, jsou však také případy, že takzvaná generická záměna není možná a pacientovi vyhovuje jenom konkrétní originální lék.

Jak je to s takzvaným opakovacím receptem? Chronicky nemocný člověk, který užívá dlouhou dobu stejný lék, to má pak jednodušší, ne?
Pro určitou skupinu pacientů je opakovací recept příjemnou novinkou. Je samozřejmě na lékaři, aby vyhodnotil, pro kterého pacienta je tato forma vhodná. Pokud se tak rozhodne, nemocný se stává „majitelem“ opakovacího receptu. Ten může v průběhu prozatím šesti měsíců postupně uplatňovat. Nemusí tak každé dva měsíce navštěvovat svého lékaře s žádostí o předepsání léků.

Některé běžné léky se však už vůbec nevyplatí nechat si předepisovat…
Samozřejmě, doplatek spolu s třicetikoruvým regulačním poplatkem někdy převyšuje celkovou cenu. V takovém případě pacientům nabízíme zakoupení bez poplatku ve volném prodeji.

Dá se říci, že nové postupy se obešly bez problémů technického charakteru?
Už teď je jasné, že některé postupy a záležitosti budou postupně upřesňovány a průběžně vyladěny tak, aby nezpůsobovaly trable ani zdravotníkům, ani pacientům. Jedná se například o záležitosti technického rázu, jako je například počet vydávaných balení léků u chronicky nemocných pacientů, kde tři balení ze zákona nestačí, doba použitelnosti opakovaných receptů a další věci.

Obsloužení pacientů tedy trvá déle, nebo je ta doba už srovnatelná s loňským rokem?
U některých pacientů trvá obsloužení poněkud déle, ale setkáváme se v tomto směru s pochopením. Prodloužení jednotlivých výdejů je tedy spíše v důsledku poskytování většího množství informací, a to v souvislosti s již zmíněnými záměnami a řešením případných cenových relací různých léků. Očekáváme, že se situace bude zlepšovat. Například zavedením nových průkazů pojištěnců, které by mohly nést i využitelné informace – zpočátku alespoň rodné číslo, případně číslo pacientova ošetřujícího lékaře.

Zvýšilo se se změnami nějak výrazně administrativní zatížení lékárníků?
Vzhledem k tomu, že započitatelné doplatky pojištěncům evidují samy zdravotní pojišťovny, není nutné každému vystavovat potvrzení s jeho rodným číslem. Proto je výdej vcelku plynulý.

Infografika

(kliknutím zvětšíte)