VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ve Městě by mohli solit, ale nebudou

Nové Město na Moravě - Ve městech nacházejících se v chráněných krajinných oblastech je údržba silnic v zimních měsících o trochu komplikovanější.Komunikace se mohou prohrnovat, sypat, ale v žádném případě solit. Toto pravidlo platilo i pro místní komunikace a chodníky v Novém Městě na Moravě.

2.10.2009
SDÍLEJ:

Zimní pohled na Nové Město na Moravě.Foto: Michaela Zielinová

Dosud se v Novém Městě na Moravě mohl k zimní údržbě silnic používat jen inertní materiál a přebytečný sníh se z centra odvážel. Letos by tamní silničáři mohli poprvé také solit, ovšem výjimka udělená Ministerstvem životního prostředí České republiky se souhlasem CHKO Žďárské vrchy narazila na záporný postoj ze strany tamní radnice. Proč? „Výjimečné povolení, které jsme obdrželi na pět let, obsahuje i osm podmínek, za nichž se může solení uskutečňovat,“ říká novoměstská starostka Zdeňka Marková.

Jedním z předpokladů zajišťujících zmiňovanou platnost povolení je aplikace chemického prostředku uvnitř města, avšak jen na vybraných příjezdových komunikacích. Radním přijde tato podmínka absurdní, stejně jako další výhrada.

Tu představuje skutečnost, že zkrápěná posypová sůl se v Novém Městě může používat pouze v přesně daném teplotním rozmezí. „Podle nařízení ministerstva nesmí být sůl aplikována při teplotách nad 0ºC a teplotách nižších než – 10 ºC,“ objasňuje starostka s tím, že kvůli tomuto ustanovení by museli mít k dispozici vedle soli i do nynějška používaný inertní posyp. To by si v konečném měřítku vyžádalo vyšší finanční náklady na zimní údržbu než dosud.

Vyšší náklady

Solení všech komunikací by si však z městského rozpočtu vzalo i další peníze, a to na nákup příslušné techniky. Podle mínění starostky Markové se ve městě nachází prudké kopce a vzhledem k tomu, že účinnost soli není okamžitá, hrozilo by strojům sklouznutí.

Navíc by díky jejich pořízení chyběly peníze na údržbu chodníků, jichž v Novém Městě přibylo. „Argumentů pro zachování inertního materiálu bylo samozřejmě daleko více,“ přiznala Marková a dodala, že pro chemickou úpravu vozovek v zimě bylo jen pět zastupitelů ze třiadvaceti.

Podle krajináře Josefa Havelky z CHKO Žďárské vrchy žádalo Nové Město na Moravě o povolení solit silnice již v roce 2006.

Tehdy vedení Správy CHKO zvažovalo všechna pro a proti a nakonec se rozhodlo s výjimkou souhlasit. „I když je chemický posyp v oblastech CHKO ze zákona zakázán, nastane-li kalamita a vozovky pokryje ledovatka nebo námraza, stejně lze bodově solit i tam, kde to jinak nejde,“ uvedl Havelka.

Pracovníkům Správy CHKO navíc přišel zákaz nelogický také z toho důvodu, že se ve Žďáře nad Sázavou i v nedalekém Hlinsku solí, a to i přesto, že leží na chráněném území. „Navíc se do Nového Města dostávala sůl z aut jedoucích po silnici číslo I/19,“ pokračuje krajinář Havelka. Podle jeho slov ho rozhodnutí novoměstské radnice nevyužít povolení překvapilo, na druhou stranu jej však vítá.

Podle mluvčí Ministerstva životního prostředí Jarmily Krebsové byla tato výjimka ze zákona řešena přes vládu. „Povolení použít chemických prostředků při zimní údržbě komunikací na území Nového Města byla učiněna usnesením vlády č. 1126 ze 31. srpna 2009 a povolena na základě odborného vyjádření Agentury ochrany přírody a krajiny ČR, Správy CHKO Žďárské vrchy,“ řekla Krebsová.

-----------------

Příjezdové komunikace do města, jež mohly být chemicky ošetřovány

1. ulice Žďárská od železničního přejezdu u nemocnice do středu města
2. ulice Maršovická od železniční stanice ve směru do středu města
3. ulice Soškova od železniční stanice ve směru do středu města
4. ulice Nečasova od stávající zástavby na okraji města ve směru do středu města

Solení silnic.


2.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Trenér Libor Smejkal

Velké Meziříčí na jaře přestalo střílet góly

Tradiční pašijová hra Co se stalo s Ježíšem?

V areálu na Libušíně zkouší žďárští farníci pašijovou hru

Z věžáků opadává omítka

Nové Město na Moravě - Nekvalitní fasádu na třech věžových domech, které jsou v majetku města, musí novoměstská radnice opravit za vlastní peníze. Firma, která práci na dvou domech odvedla, je v likvidaci. Na práce na třetím z věžáků skončila záruka.

Skokan Štursa má po své průlomové sezoně smíšené pocity

Nové Město na Moravě - První sezonu v reprezentačním týmu skokanů na lyžích má za sebou Vojtěch Štursa. Především v první polovině zimy si jedenadvacetiletý rodák z Nového Města na Moravě počínal výborně. Blýskl se osmým místem na závodech Světového poháru v Engelbergu, poprvé si zaskákal na Turné čtyř můstků. Poté však přišel útlum. Až při závěrečných letech v Planici si spravil chuť svým osobním maximem, kdy poprvé překonal dvou set metrovou hranici.

Meziříčí sešněrují uzavírky, po D1 čekají i město a okolí

Velké Meziříčí - Následující „horké" měsíce ohledně dopravních komplikací čekají obyvatele Velkého Meziříčí a jeho nejbližšího okolí. K modernizaci dvou úseků dálnice D1 nad městem se v dalších týdnech přidá ještě přestavba mostu u pošty na páteřní krajské komunikaci II/602 protínající Meziříčí paralelně s dálnicí. Ta si od června vyžádá úplnou uzávěrku průtahu městem. Tím však výčet nadcházejících staveb nekončí.

Čápi se ukázali. V Lukách chtějí zjistit, zda se vrátil pár z loňska

Vysočina – Hnízda čápů v Kraji Vysočina se po několika měsících opět plní. Zatím sedí na hnízdech většinou jenom jeden z párů, ten druhý za ním přiletí později. Tak tomu je zatím například ve Stonařově na hlavním tahu z Jihlavy na Znojmo.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies