„Výhodou naší spolupráce je hlavně fakt, že si můžeme na setkáních předávat potřebné informace, vyměňovat si zkušenosti, případně si pomáhat při řešení akutních problémů,“ uvedla Petra Nováčková ze žďárského Spektra – Centra primární prevence.

U zrodu pracovní skupiny stály kromě žďárské Pedagogicko-psychologické poradny čtyři „neziskovky“ – žďárská Ponorka a Spektrum, novoměstský Ezop a bystřický Nadosah. „Časem jsme o spolupráci požádali i městskou a republikovou policii, protože cítíme, že k nám rozhodně patří. Můžeme čerpat jak my od nich, tak oni od nás,“ podotkla Petra Nováčková.

Zástupci z řad republikové policie a žďárských strážníků jsou dosud posledními členy, jež do pracovní skupiny přibyli. Prevenci primární, v jejímž rámci všechny členské organizace připravují pro děti nejrůznější preventivní programy, tak policisté obohatili o prevenci sekundární. „Dalo by se říci, že zatímco ostatní členové se snaží dětem vysvětlit, jak se chovat, aby k žádným rizikovým situacím nedocházelo, my nastupujeme, až když nastane problém. Ten se pak snažíme řešit,“ vysvětlila žďárská policejní preventistka Petra Šmídová.

Programy, s nimiž lektoři objíždějí školy ve žďárském okrese, vychází z konkrétních zakázek ředitelů těchto vzdělávacích zařízení. Vedení školy ve spolupráci se školním metodikem prevence a dalšími členy takzvaného preventivního týmu má totiž obvykle nejvíc informací o tom, jaký problém by s dětmi měli řešit externí poskytovatelé primární prevence. Obrátí-li se na ně tedy s žádostí o program, jenž je zaměřen například na kouření, alkohol, drogy, vztahy či šikanu, organizace jej připraví.

Jiné způsoby práce

„U nás, v pedagogicko-psychologické poradně se o problémech dozvídáme přímo od dětí či rodičů, kteří se na nás obracejí. Informace máme i z pravidelných setkání školních metodiků a výchovných poradců,“ vysvětlila Marcela Žáková, speciální pedagožka ze žďárské pedagogicko-psychologické poradny. Právě fakt, že všichni členové skupiny pracují poněkud odlišným způsobem, vede k tomu, že si mohou na schůzkách vyměňovat informace a vzájemně se vzdělávat.

Společně také navázali kontakty s dalšími lidmi, jež mohou jejich práci doplnit – mimo jiné s bystřickými a žďárskými úředníky sociálních odborů, mateřskými centry, zástupcem jihlavského krajského úřadu nebo poradnami pro ženy a dívky.