Obyvatelé se při svých odpovědích v anketě radnice rozdělili na zhruba dvě stejně početné skupiny.

„Zastánců solení, kterým byly v uplynulé zimě poprvé udržovány některé místní komunikace, je o něco více. Jsou však rozděleni v názoru na to, zda solit pouze hlavní komunikace, anebo tento způsob údržby napříště rozšířit i do zbytku města," okomentoval výsledek průzkumu novoměstský starosta Michal Šmarda. „Z toho vyplývá, že téma zimní údržby ve městě bude i nadále složité a anketa mezi lidmi jakožto podklad pro rozhodování na příští rok nám moc nepomohla," přiznal starosta Šmrda.

Obyvatelé Nového Města mohou opět svůj názor na zimní údržbu místních komunikací vyjádřit. A to ještě podrobněji prostřednictvím diskusního portálu www.vas-nazor.cz.

Otázka použití soli při zimní údržbě se v Novém Městě řeší dlouhá léta. Zatím ale ne se zcela jednoznačným názorem veřejnosti, na který chce vedení radnice brát zřetel. V poslední ukončené anketě se čtyřicet tři procent respondentů vyjádřilo proti solení komunikací, a to především z důvodu, že sůl ničí povrch silnic, okolní zeleň a také lidem boty.

„Rozsolená břečka zůstává ležet na chodnících, obejít se nijak nedá a boty zničené solí se v žádném obchodě reklamovat nedají," vyjádřila se pro Deník Anna Hromádková z Nového Města na Moravě.

Osmadvacet procent obyvatel, kteří se vyjádřili v anketě novoměstské radnice, jsou pro solení bezvýhradně a nevadilo by jim, kdyby se tato údržba rozšířila i do dalších částí města.

„Silnice ošetřená solí je lépe sjízdná, navíc od kol aut neodlétává štěrk a ani pak po zimě nezůstává všude na silnicích i chodnících ležet. Mně osobně solení nevadí," sdělil Jan Komžák z Nového Města na Moravě. Dodal, že jako další plus vidí skutečnost, že na jaře se pak ve městě tolik nepráší, jako když se v zimě silnice sypaly výhradně štěrkem a pískem.

Devětadvaceti procent respondentů ošetření místních komunikací solí v podstatě nevadí, ale jenom na hlavních tazích, nikoliv v užších ulicích. Na další komunikace by tedy ošetření solí rozšiřovat nechtěli.

Na pět let

Některým lidem je ale způsob zimní údržby místních komunikací zcela lhostejný. „Jestli solit, anebo sypat pro mě není důležité. Podstatné je, aby si lidé na chodnících a silnicích v zimě nezlámali nohy a ruce a automobily neuvázly na uklouzaném sněhu a nezablokovaly ulice. Co je ale lepší? O tom by snad měl rozhodnout někdo, kdo té problematice opravdu rozumí," myslí si Radim Pešek z Nového Města na Moravě.

Solené silnice se podle vedení města v letošní zimě osvědčily hlavně při tvorbě náledí a pak při odstranění hladké vrstvy čerstvě ujetého sněhu. Ten vlivem soli rychleji odtával, vozovky byly holé a lépe sjízdné. Pozitivní byla rovněž výrazně snížená prašnost při jarním úklidu. „Otázkou je samozřejmě vliv soli na stav povrchů komunikací, což se neprojeví hned," doplnil Michal Šmarda.

V Novém Městě na Moravě stejně jako v dalších městech a obcích, které spadají do Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Žďárské vrchy, je solení komunikací za dodržení stanovených podmínek povoleno výjimkou Ministerstva životního prostředí České republiky. Ta byla schválena na základě odborného vyjádření Správy CHKO Žďárské vrchy a Agentury ochrany přírody a krajiny ČR v roce 2009. O možnosti solení silnic se ale ve městě uvažovalo už několik let předtím.

„Tato výjimka stále platí," potvrdil Jaromír Čejka ze Správy CHKO Žďárské vrchy s tím, že povolení bylo uděleno na pět let.