VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silvestr byl dříve dnem odpuštění

Žďársko – Poslední den v roce je dnem bilancování a plánů do budoucnosti. Vzpomínáme na vše, co se událo a slibujeme si, že ten nastávající rok bude určitě mnohem lepší a šťastnější. Silvestr se v minulosti neslavil tak vehementně a okázale, jak je tomu nyní. Přesto měl vždy velký význam.

31.12.2014
SDÍLEJ:

Žďárský ohňostroj.Foto: Deník/Jana Ševčíková

„Byl to den odpuštění. Co jsme si, to jsme si. Lidé vzpomínali na zemřelé, když pod kříži a v kapličce zapalovali světla. Kult předků se nepodařilo církvi nikdy zcela vymýtit. Na Novoměstsku pekly hospodyně bochánky a do každého dávaly pírko. Komu se pírko sežehlo, ten měl do roka zemřít," popsal tradiční poslední den v roce našich předků historik Miloslav Lopaur.

A stejně jako Silvestr, i Nový rok byl ve znamení pověr. „První den měl symbolizovat následující rok. Jak na Nový rok, tak po celý rok. To zavazovalo lidi, aby se chovali vzorně, jinak by je mohlo postihnout neštěstí. Hospodyně se nesměly přepočítat v počtu krajíců, aby žádný nechyběl, neboť to mohlo znamenat odchod z domu nebo smrt. Na půdě nesměla nechávat hospodyně prádlo, protože by přivolala smrt na toho, komu to prádlo patřilo," informoval historik. Velkou roli také hrál příchod prvního novoročního gratulanta. Šlo-li o dítě nebo děvče, mohla rodina očekávat štěstí. Mladý svobodný chasník věštil veselost, těhotná žena nemoc a starší člověk směr.

Sváteční dny ale nekončily Novým rokem. Definitivní tečkou byl den tříkrálový. „Svátek připomínal biblickou událost příchodu mudrců z Východu, kteří se šli poklonit Ježíškovi. Teprve církevní tradice vytvořila ucelený příběh. Biblické texty nezachovaly ani jejich počet ani jména. Spor se vedl dokonce o to, zda šlo o vládce nebo jenom mágy z Východu. Jména Kašpar, Melichar a Baltazar se objevují v 9. století, ale církev je přijala definitivně až ve 12. století. Počet se ustálil nakonec na třech," popsal Miloslav Lopaur. „A není to určitě náhoda, protože kabala považuje trojku za jedno z nejmocnějších čísel. Jedním z jeho skrytých významů bylo vzkříšení Ježíše Krista, který vstal z mrtvých třetí den po ukřižování. V tomto čísle je zakódováno jeho poslání a konečné vítězství nad zlem," dodal historik.

Také den tříkrálový měl své zavedené zvyky. Při odpolední mši byly ve svatostáncích svěceny voda, sůl, která takto získala ochrannou a léčitelskou moc a křída, kterou pak kantor psal na dveře navštívených domů při tříkrálovém koledování tradiční K+M+B doplněné letopočtem. A na Žďársku se kromě zmíněných tří věcí světilo také kadidlo a myrha. Města a vesnice obcházeli tři králové – koledníci. V domácnostech lidé uklízeli ozdoby a betlémy. A nezapomínalo se ani na očistnou tříkrálovou koupel. „Před příchodem Tří králů se koupali hoši i děvčata ve sněhu, který musel být ozářen sluncem. Tato koupel jim podle pověry měla přinést zdraví a čistotu v příštím roce. Tento rituál někteří etnografové považují za uplatnění magie světla a vody," podotkl Miloslav Lopaur.

Voda hrála velkou roli i při dalších tradicích. Hospodář nebo pasák ji přinesl tajně z kostela. Hospodyně ji doma nalila do talíře a namočila v ní tři klasy, kterými nakonec vykropila celé hospodářství. To aby bylo po celý rok chráněno před ohněm a dalším nebezpečenstvím. „Někde se touto vodou vykrápěl i sad, aby dobře rodil a krapet byl obětován i do studny, aby voda zůstala čistá a svěží. Tříkrálovou vodou dolila hospodyně i kalíšek u dveří. Kdo se vydal na cestu, pokropil se jí, aby se mu dařilo. Ten večer se každý musel trochu napít tříkrálové vody, aby byl po celý příští rok živ a zdráv a ochráněn před vším zlým. Zbytek tříkrálové vody uschovala hospodyně do láhve, aby byla k dispozici po celý rok. Používala se v lidovém léčitelství, při křtění, svatbách nebo rození mláďat. Vykrápěl se jí včelí úl zjara, lože novomanželů nebo zemědělské nářadí o Velikonocích," doplnil historik.

Helena Zelená Křížová

Autor: Redakce

31.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

František Němec z Netína, provozovatel Farmy rodiny Němcovy, s.r.o.

Potraviny zaujaly kvalitou i historií

instalatér, ilustrační foto

Opravy – kdy je hradí nájemce a kdy pronajímatel?

Opilý muž napadal svoji známou

Blatiny – Za nadávky v opilosti si šestačtyřicetiletý muž vykoledoval pobyt v protialkoholní záchytné stanici.

Mládě čápa kroužkování nepřežilo. Čapí pár odletěl

Vysočina /FOTOGALERIE/ – S velkou slávou bylo v pátek odpoledne na komíně Služeb města Jihlavy (SMJ) okroužkováno mládě bílého čápa. Tři roky totiž létal na komín čapí pár, který Služby města Jihlavy pojmenovali Andrej a Monika podle známého politického páru. Letos se jim poprvé narodila dvě mláďata. Ani jedno však nepřežilo.

Na dálnici se pohyboval opilý stopař a muž na babetě

Vysočina – Opilý stopař a řidič babety v uplynulém týdnu riskovali své životy na dálnici D1. Ani jeden z nich tam neměl co dělat a měli velké štěstí, že za svou hloupost nezaplatili zdravím nebo dokonce životem. Pohyb chodců na dálnici často končí tragicky.

OBRAZEM: Ždírec má další pohárový skalp, vyřadil Velké Meziříčí

Vysočina – Fotbalisté divizního Ždírce nad Doubravou se v 1. kole MOL Cupu postarali o překvapení a vyřadili třetiligové Velké Meziříčí. Svěřenci trenéra Martina Slavíka se tak mohou těšit na los 2. kola, který jim může přiřknout i prvoligové soupeře včetně Jihlavy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení