„Vychází to v průměru na něco přes tisíc aut denně," uvedl místostarosta Žďáru nad Sázavou Josef Klement s tím, že více než povolenou padesátkou ulicí v měřeném směru z celkového počtu projelo 3099 aut, což je 9,5 procenta.

Rychlostí mezi 60 a 70 kilometry v hodině se například pohybovalo 159 aut, dvaadvacet pak mezi 70 a 80 kilometry. Vyšší rychlostí než osmdesát kilometrů si troufli Libickou ulicí projet i přes blikající radar čtyři řidiči a přes devadesát kilometrů dva.

Potvrdil se také předpoklad, že rychle jedoucí šoféři, kteří ze sedmdesátimetrové vzdálenosti na displeji spatří blikat „espézetku" svého auta, šlápnou na brzdu. Kromě toho byl pomocí zařízení zjištěn i počet projíždějících nákladních automobilů, pro která do lokality platí zákaz vjezdu. V obou směrech Libické ulice jich za leden zařízení napočítalo devětatřicet.

„Ve čtvrti stále probíhá výstavba a ze statistiky nepoznáme, které nákladní auto tam smí vjet. Tak chytré to zařízení ještě není," podotkl s úsměvem starosta Zdeněk Navrátil. Dodal, že pokud by se vjezd nákladních aut a velkých dodávkových automobilů do Libické ulice opakoval častěji, mohli by se na něj zaměřit strážníci a zkontrolovat, zda tam auta opravdu mají povolený vjezd.

Podle žďárské radnice se již za první měsíc provozu měřicího zařízení objevila zpětná vazba od obyvatel ulice. Právě ti před časem proti zvýšenému provozu po zprovoznění mostu spojujícího Dolní ulici a Klafar a řidičům, kteří v přímé ulici nedodržují povolenou rychlost, ohradili prostřednictvím petice. „Co zatím víme, tak tamní lidé už mají vypozorováno, že řidiči zpomalují, když vidí na displeji blikat poznávací značku svého auta," poznamenal Josef Klement.

To potvrzuje i jedna z iniciátorů petice Dita Zbořilová. „Je pravda, že řidiči před blikajícím měřicím zařízením zpomalují, ale za ním opět zrychlují a rychle jezdí také z opačné strany. Takže v části ulice za radarem se situace příliš nezlepšila, a to se zřejmě bude týkat i další výstavby na Klafaru, protože všude se radary dát nedají," vyjádřila se Dita Zbořilová.

„Teď ale mluvím jen sama za sebe, když říkám, že podle mého názoru řidiče v ulici donutí zpomalit jenom nějaké překážky přímo na silnici. Čekáme, jaké návrhy vzejdou se spolupráce s pardubickou univerzitou, a další věcí je, kolik město bude ochotné do nějakých úprav ke zklidnění dopravy investovat, protože podobné problémy se pochopitelně netýkají jenom naší ulice," dodala Dita Zbořilová.

Vedení žďárské radnice hodlá měřicí zařízení v Libické ulici nechat nejméně půl roku. Do té doby by rovněž úřad měl mít k dispozici studii zklidnění provozu v lokalitě zpracovanou studenty dopravní fakulty pardubické univerzity. „Pak by měla probíhat jednání s tamními obyvateli, s nimiž jednotlivé návrhy probereme, a rozhodneme se, co dál. Zda by například bylo vhodné na vozovce udělat nějaké optické či zpomalovací bariéry," sdělil starosta Navrátil.

Radnice by ráda měřicí radar využila i na jiných místech ve Žďáře, a to také proto, aby získala přesné informace o tamním provozu. Technické zařízení dokáže přečíst SPZ automobilu i v noci a taktéž umí rozlišit nákladní vozidlo od osobního. Veškeré informace ukládá do paměti a z nich je pak vytvářena statistika. Pořízení radaru radnici vyšlo na přibližně na sto tisíc korun.

„Po republice takových měřičů, jež ukazují nejenom rychlost, ale i poznávací značku auta, které překročilo povolenou rychlost, zatím moc není, přibývají postupně. Protože ale jejich cena šla dolů, dá se předpokládat, že města a obce si je budou pořizovat stále častěji," dodal místostarosta Klement.