„Přestože novoměstský úřad využívá Lepší místo tak krátkou dobu, aktivita úředníků a hlavně občanů je pozoruhodná. Občané Nového města použili Lepší místo k nahlášení 79 míst. Úspěšnost vyřešených podnětů se blíží k 92 procentům, přičemž v současné době se dalších 6 procent je v realizaci," uvedla Alena Kučerová z Prostoru Plus o.p.s., který webový portál Lepší místo provozuje.

Po zaregistrování mohou občané na webové stránky www.lepsimisto.cz vkládat své textové i fotografické příspěvky a připomínky týkající se jakékoliv problematiky, která se vztahuje k chodu či k vzhledu města. V databázi lze najít více než sto měst, jež se do projektu zapojila.

„Lidé si pomalu zvykají Lepší místo využívat. Když se jim někde něco nelíbí, tak se ozvou a úředníci na jejich podněty reagují. Podle mého názoru je to prospěšná věc," řekl novoměstský starosta Michal Šmarda.

Úředníci a městští policisté už takto reagovali například na problematiku špatného parkování, poškozování věcí v majetku města a na další připomínky. „Jednalo se také třeba o opravu chodníku v Luční ulici, dále o úklid použitých injekčních stříkaček u Harusova kopce, o odstranění nepořádku v Polní ulici. Nebo také o znovu nainstalování herních prvků u dětských hřišť v Monseově ulici a v ulici Budovatelů. Všechny tyto věci byly opraveny do jednoho týdne od nahlášení dotyčným občanem," pochválila činnost novoměstských úředníků Alena Kučerová.

Lidé ve většině případů posílají pouze podnětné připomínky. „Nezaznamenal jsem cokoliv, co by mi přišlo úplně hloupé. Téměř všechny příspěvky byly založeny na tom, co by se v Novém Městě mělo zlepšit. Podle mě slouží tento projekt přesně k tomu účelu, k jakému by sloužit měl. Lidé si z toho nedělají legraci, ale upozorňují konkrétně na to, co jim vadí," vyjádřil se novoměstský starosta.

Úředníci na radnici nemohou okamžitě zaregistrovat všechny problémy, které se ve městě nebo v jeho místních částech vyskytnou. Projekt přispívá k jejich větší informovanosti a pružnější reakci. 

Novoměstská radnice si připomínky z řad občanů prostřednictvím Lepšího místa pochvaluje. „Jde často o drobnosti a detaily, ale i ty je potřeba vyřešit. Stalo se nám, že jsme byli upozorněni na to, že nejsou vyneseny odpadkové koše u Černého rybníka, kde jsme vybudovali odpočinkové místo pro ty, kteří tam chodívají na procházky. Díky upozornění jsme věc dali brzy do pořádku. Kdyby nás ale nikdo neupozornil, tak by si toho někdo z radnice všiml možná tak za měsíc, za dva," uvedl příklad Michal Šmarda.

Pro obyvatele města je vložení příspěvku na webový portál jednodušší, než přímo kontaktovat radnici. „Telefonovat, psát nebo mailovat je pro mnohé o něco složitější, takže to nakonec vzdají," potvrdil Michal Šmarda.

Projekt Lepší místo poněkud supluje zrušenou diskusi na webových stránkách města. „Podle mě je to účinnější a lepší. I když by šlo naprogramovat diskusní fórum na stránkách města tak, aby bylo možné vkládat i fotografie. Ale diskusní fórum, kde se lidé hádají, je špatné. Toto je zaměřené na konkrétní problémy, ne na obecné hádky," objasnil novoměstský starosta.

Prozatím je služba Lepší místo pro města zdarma. To by se ale mohlo v nejbližší době změnit. „Dohoda je taková, že budeme platit korunu za každého obyvatele na rok. To znamená, že Nové Město ročně zaplatí provozovateli přibližně deset tisíc korun. Zatím je to pro nás výhodné, pokud by se ale podmínky změnily, museli bychom se poohlédnout po něčem jiném," dodal Michal Šmarda.

Jak to funguje?

Své podněty a připomínky mohou lidé vkládat na webové stránky www.lepsimisto.cz buď prostřednictvím počítače nebo po stažení aplikace mobilním telefonem. Příspěvek je možné doplnit také fotografií. Tipy lze vkládat po registraci. Každý, kdo vložil svou připomínku, může následně sledovat jednotlivé nápravné kroky ze strany úřadu.