Podle stavbyvedoucího Jiřího Marka z pardubické společnosti M-Silnice, které byla zakázka zadána, totiž dělníci během odtěžování zeminy objevili pod vozovkou ještě jeden dutý prostor. Z tohoto důvodu také byly veškeré práce pozastaveny a byl navržen jejich nový technický postup.

„Našli jsme další kavernu, práce na opravách budou tedy komplikovanější,“ konstatoval stavbyvedoucí s tím, že v těchto chvílích se provádějí zjišťovací sondy. Podle prvních informací by se mohlo jednat buď o studnu či dokonce o důlní dílo, například štolu.

Průzkumné vrty

„Jeden z badatelů ze Žďáru nad Sázavou, který se o objevu dozvěděl, se sem ze zájmu přišel podívat. Tvrdí, že štola doopravdy v minulosti existovala a vedla z Vojnova Městce do žďárského kláštera. Má to vše zdokumentované,“ interpretuje mužovy názory starosta městyse Josef Macek. Stejně jako původní kaverna, i tento dutý otvor se nachází v hloubce pěti až šesti metrů pod povrchem.

Vojnoměstský starosta však stojí oběma nohama pevně při zemi. Osobně se nikde v žádných historických pramenech o zmiňované podzemní chodbě nedočetl. „Počkáme si na výsledky vrtů. Pak se uvidí,“ konstatuje sám za sebe Macek.

Situaci na stavbě již také na začátku tohoto týdne z hlediska výskytu starých hornických prací orientačně posoudili geolog Karel Malý z Muzea Vysočiny Jihlava a archeolog Petr Hrubý, zaměstnanec Archaia Brno. K jednoznačnému závěru zatím nedošli. Sice hypoteticky připustili, že by se u Vojnova Městce mohlo v minulosti těžit železo či uhlí, na což ostatně poukazuje rovněž přítomnost výrazných povrchových stop po hornické činnosti v lesním porostu jen několik desítek metrů od stavby směrem k severovýchodu, do jaké míry to však může souviset s nově nalezeným podzemním objektem v místě poruchy vozovky, nedokáží říci.

„Předběžně bylo dohodnuto s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD), že v případě odkrývání kaverny za účelem její sanace, bude archeolog přítomen,“ uvedl Petr Hrubý.

Delší doba uzavírky

V další fázi oprav tedy budou oproti původnímu záměru uskutečněny nové průzkumné vrty, a to ze dna stavební jámy. Jejich účelem bude zjistit, zda se v lokalitě nenacházejí další kaverny. „Z tohoto důvodu a i z důvodu nevhodných klimatických podmínek, se pravděpodobně prodlouží doba uzavírky silnice I/37,“ připustila i tuto možnost Marie Tesařová, ředitelka jihlavské správy ŘSD. Ta byla v plánu do 11. června.

Co se týká finančních nákladů, jsou zatím ponechány v původní výši, tedy na částce 4,5 milionu korun. Nové odhady totiž mohou být stanoveny až po dokončení průzkumných prací.