„V nejbližších dnech dojde k podpisu smlouvy mezi Bystřicí, Českými drahami a brněnskou společností Kordis, která jihomoravský integrovaný systém koordinuje," uvedl bystřický starosta Karel Pačiska. Pak ještě podle jeho slov zbývá podepsat smlouvu s obcemi, které leží na trati, že se budou společně s Bystřicí podílet na případném finančním propadu, který Českým drahám v souvislosti s integrací vznikne. „Všechno je technicky připraveno tak, aby integrace Bystřicka k jihomoravskému dopravnímu systému mohla být od 1. července spuštěna. Momentálně se dolaďují smlouvy," potvrdila regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

K dopravnímu systému Jihomoravského kraje budou od začátku prázdnin připojeny zastávky a stanice Rovné-Divišov, Rozsochy, Bystřice nad Pernštejnem, Rožná a Věžná, přičemž označovače jízdenek budou umístěny na nádražích v Bystřici a v Rožné. Cestující ze zbývajících zastávek si jízdenky zakoupí ve vlaku. O doplatek Českým drahám na provoz v systému v předběžně vyčíslené výši tři sta tisíc korun ročně se podělí Bystřice, Rozsochy a Rožná.

„Letos to bude jenom polovina částky a příští rok půjde o těch 300 tisíc včetně připočtení inflace. Třetí rok tato garance končí a my se podle toho, jaký bude mezi cestujícími zájem, rozhodneme, zda budeme s integrovaným systémem pokračovat," řekl Pačiska. Do konce roku 2015 se tedy bude jednat o zkušební provoz.

V případě úspěchu se následně začne jednat i o možnosti napojení autobusové dopravy. Už od začátku příštího roku chce ale Bystřice k IDS JMK připojit i svoji městskou hromadnou dopravu. Cestující by si tak například mohli zakoupit jízdenku už v bystřické MHD, přičemž by platila ve vlaku při cestě do Brna a pak ještě v brněnských tramvajích, trolejbusech či autobusech. „Přidali bychom dvě linky, které by jezdily k vlakům, a jízdenku až do Brna by si lidé mohli koupit už v dopravě," potvrdil starosta.

O napojení na IDS JMK prostřednictvím železnice Bystřice a okolní obce usilovaly několik let, než se jim podařilo získat souhlas Kraje Vysočina. „Souhlas byl s podmínkou, že naše připojení k Integrovanému dopravnímu systému Jimomoravského kraje bude platit do doby, dokud Kraj Vysočina nevyřeší vlastní integrovaný dopravní systém," poznamenal Karel Pačiska s tím, že snaha města vycházela především z přirozené spádovosti Bystřice a jejího okolí na Brno.

„Chtěli jsme, aby cestující z Bystřicka mohli využívat stejné výhody jako lidé o pár kilometrů dál v Nedvědici, když byl provozovatel systému ochoten ho protáhnut až k nám," dodal starosta.